Jakub Mádle vyrábí a prodává neobyčejné dětské knihy. Hlavní postavou pohádkových příběhů je totiž sám malý čtenář, který společně se svými kamarády rozkrývá taje snové říše, poznává roztodivné bytosti, strašidla, luští záhady, hledá poklady nebo třeba poznává africká zvířata.
Čerstvý absolvent VŠE v Praze začal podnikat ještě při studiích. Ve svých 22 letech se pustil do výroby a prodeje personalizovaných knih pro děti, kde sám čtenář je současně hlavním hrdinou příběhu.
Jáhrdina.cz ročně prodá téměř dva tisíce knih, ale nezůstává pouze u nich. Relativně nově nabízí i plyšáky na míru, které jsou ušité zdravotně postiženým občanem podle obrázku dítěte.
Jakub je současně zaměstnán v korporaci. Pracuje ve společnosti Microsoft a Jáhrdinu vnímá jako příjemný "vedlejšák".
Sám rád čte, cestuje a od svých 15 let i aktivně tancuje. Začínal se street dance, dnes se věnuje swingu.
Od projektu Jáhrdina.cz si mladý podnikatel slibuje nejen posílení motivace dětí ke čtení díky personalizaci vyprávění, ale hlavně životaschopný byznys. I když sám přiznává, že kvůli velmi specifickému zaměření půjde i v budoucnu pouze o zajímavý "vedlejšák" k jeho stávajícímu zaměstnání. Přesto – zejména v předvánočním čase – dokáže tento záměr generovat zajímavé zisky.
Jáhrdina.cz ovšem nezůstává pouze u knih. Značka od loňského podzimu dostala také druhý rozměr. Z hrdiny na papíře se pomalu rodí hrdina běžného života. Jakub totiž nově nabízí i ručně šité plyšáky podle dětských kreseb. Převést dětské fantazie do třetího rozměru se s úspěchem pokoušejí lidé s duševní poruchou v několika spolupracujících chráněných dílnách.
Za ambiciózní, ne však nereálnou, by se dala označit Jakubova touha zasílat personalizované knihy do sousedních zemí. Láká ho slovenský trh, případně i polský. Pomoci by mu při zahraniční expanzi mohla účast v univerzitním byznys akcelerátoru xPort VŠE. Ostatně na prvním Demo Day xPortu vzbudil jeho projekt zájem také v investorských řadách. "Zatím není nic ujednáno, ale byl jsem překvapen, jaký ohlas měl projekt u lidí, kteří v byznyse už něco dokázali," říká Jakub.
Jak vás napadlo dělat zrovna personalizované knihy pro děti?
Těch impulzů bylo více. První motivaci do mě nalil na svých přednáškách Martin Kešner v prvním ročníku na VŠE. Pochopil jsem, že je nejlepší čas začít podnikat. Bylo mi 20 let, neměl jsem co ztratit. Stále jsem měl kde bydlet, a i kdybych provařil všechny našetřené peníze, mohl bych se pořád spolehnout na podporu rodičů. V té době zrovna zažíval velký boom Slevomat a sám Tomáš Čupr se přiznal, že koncept zkopíroval z Ameriky. Tak jsem neúnavně prohlížel zahraniční stránky, kde jsem i poprvé narazil na personalizované knihy.
Myšlenka ve mně chvíli zrála, ale nebyl jsem jediný, koho koncept zaujal. Paradoxně se zalíbil také mému spolužákovi z gymnázia Josefu Řezníčkovi, který stojí za vznikem značky Jáhrdina.cz. Nejprve jsem byl rozladěn, že mi nápad "vyfoukl", ale shodou okolností měl Pepa více projektů a Jáhrdina.cz nebyl tím, na který by se chtěl plně soustředit. Doménu i e-shop jsem od něj koupil v podstatě v plenkách. Do byznysu jsem se pustil ve svých 22 letech.
Kolik si za to váš spolužák nechal zaplatit?
Částka to nebyla nikterak vysoká, v řádech desítek tisíc. Jednalo se skutečně o začínající projekt, stihl prodat jen pár kusů knih.
Čekala vás v začátcích ještě nějaká znatelná investice?
Nijak významná, začít se dá skutečně s málem. Spíš jsem řešil dilema, jestli skutečně ty nijak významné úspory z brigád vzít a pustit se do toho. Chvíli prostě sbíráte odvahu. Čeho jsem investoval skutečně hodně, tak to byl čas. Toho dnes při zaměstnání moc nemám, takže jsem do byznysu vtáhl i svého bratra, který na sebe převzal tu časově nejnáročnější část, kterou představuje samotná výroba knihy. Já se nyní soustředím na komunikaci se zákazníky, dodavateli a dalšími případnými partnery.
Kolik jste za prodej knih už utržil?
Loni jsem prodal na 1800 dětských knih a utržil za ně přibližně půl milionu korun. Každým rokem se počet prodaných knih navyšuje. Nejvíce se jich prodá před Vánoci, protože jsou velmi originálním dárkem.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
S jakou marží knihy prodáváte a jak řešíte autorská práva pohádkových příběhů?
Marže je interní věc, kterou bych nerad trousil do světa. Autorská práva za mě řeší nakladatelství Modrý slon, které mi vlastně knihy přeprodává.
Takže na vás je samotný tisk a vazba?
Přesně tak. Ještě si nechávám tisknout pevné desky knihy. Personalizovaný text i ilustrace si tisknu sám a knihu i vážu.
Kolik titulů máte dnes v nabídce?
Je to kolem deseti titulů, ne všechny jsou ale aktuálně k dispozici. Dva tituly jsou momentálně vyprodané a plánuji dotisk jejich pevných desek. Momentálně tak nabízím osm titulů dětských knížek. Čerstvě jsem do portfolia zařadil knihu Afrika pro děti od tří let, která je učí poznávat africká zvířata. Starší sedmileté čtenáře by zase mohl zaujmout dobrodružný příběh Jednooké strašidlo, v němž děti čelí záhadě tajemných symbolů. Při jejich odtajnění musí řešit řadu hádanek a setkávat se s podivnými bytostmi.
V nabídce máte ale i jednu knihu pro dospělé.
Je to tak. Jedná se o titul Kámasútra, ale nečekejte žádnou sprosťárnu. Je to překlad klasické indické Kámasútry, v níž mnich Vátsjájana prozrazuje ženě a muži moudra milování a společného soužití. Je to docela oblíbený a originální dárek třeba ke svatbě.
Plánujete další tituly?
Děje se tak postupně ve spolupráci se zmíněným nakladatelstvím. Do konce roku bych měl přijít s ještě jednou dětskou knihou, tentokrát o dinosaurech.
Nic pro starší děti a dospělé letos nezařadíte?
Zatím to není v plánu, i když nad tím s nakladatelem přemýšlíme. Ze zpětné vazby zákazníků víme, že by byl zájem o personalizované detektivní příběhy.
Že by někdo objevil své jméno v roli oběti?
Právě to nás brzdí. (směje se)
Jáhrdina.cz
To by možná fungovalo v příběhu o tchyních…
Vidíte, to je dobrý nápad. (směje se)
Teď vážně. Plánujete se s personalizovanými knihami prosadit i v zahraničí? Vím, že máte dětské tituly přeloženy i do angličtiny.
Uvažuji o Slovensku. Překlady všech současných titulů do slovenštiny již mám. Pokud by se mi tam podařilo prosadit, zvažoval bych i Polsko.
Máte zmapovánu konkurenci na těchto trzích?
Ano, nějaká je, ale není významná. Nicméně radu zkušených mentorů a byznysmenů budu potřebovat zejména u toho polského trhu. I proto jsem v byznys akcelerátoru xPort při VŠE. Věřím, že díky lidem s praxí by se mi to mohlo v budoucnu podařit.
I anglicky mluvící země zvažujete?
Trh USA mě neláká, protože je tam velmi silná konkurence, která navíc dokáže knihy vyrobit neuvěřitelně rychle. Díky tomu, že ten trh je veliký, operují ve velkých objemech a mají výrobní linky, kde na jedné straně zajíždí papír a na konci rovnou hotová kniha. Takovým podmínkám nemohu vůbec konkurovat.
Loni v listopadu jste do nabídky zařadil i plyšáky na míru. Co vás k tomu vedlo?
Chtěl jsem podpořit značku Jáhrdina.cz i jinak než na papíře. Chtěl jsem tomu dát i reálný rozměr a podpořit dobrou věc. Výběr padl na pomoc lidem se zdravotním postižením. Plyšáky totiž podle kreseb dětí ztvárňují v chráněných dílnách lidé s duševní poruchou.
Jak se daří plyšáky prodávat?
Zatím moc nejdou, ale je to nový projekt, který jsem ještě nestihl dostatečně komunikovat. Nabídl jsem je až loni v listopadu. Veřejnost to nestihla zaregistrovat a stejně jako u personalizovaných knih čekám, že prodeje blbísků (jak plyšákům přezdíváme) budou nejsilnější v předvánočním období. Zatím jsem jich prodal kolem tří desítek kusů.
Dokážete si představit, že by se tento projekt mohl stát vaším denním chlebem?
Osobně si myslím, že segment trhu se zaměřením na děti je velmi výdělečný, ale tento úzce specializovaný projekt nemá potenciál a ani ambice, aby se stal mým denním chlebem. Rozhodně kvůli němu své současné zaměstnání opouštět nebudu.
Přesto, kam dál byste Jáhrdinu rád posunul?
Pokouším se teď zaujmout obce a školky, které by mohly personalizované knihy darovat jako památku dětem při vítání občánků nebo jako památku ze školky při jejich nástupu do školy. S deseti mateřskými školami již spolupracuji, stejně tak s jednou obcí.
Jak se o vás dozvědí?
Díky cíleným marketingovým kampaním na Facebooku, ale mám vyzkoušeno, že nejlépe funguje osobní doporučení. Stává se mi, že mi přijde objednávka z nějaké malinké vesničky, o které jsem v životě neslyšel, a během dalšího měsíce mi přijdou 2–3 objednávky z té samé vesničky. Maminky si to prostě řeknou na pískovišti. Pískoviště a školky jednoduše fungují. Zkoušel jsem i letáky, protože jsem si naivně myslel, že je někdo čte. Zkušeností, že pouze skončí v nejbližším koši, jsem si také musel projít. U těch obcí budu ještě muset vymyslet, jak je oslovit tak, aby to bylo i po právní stránce správně.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.