E-mail marketing může představovat účinný nástroj pro zvýšení návštěvnosti vašeho webu, rovněž vám umožní budovat s návštěvníky dlouhodobý vztah. Pokud je tedy veden správně. V opačném případě skončí pracně vytvořená reklamní sdělení ve spamu a s velkou pravděpodobností se zhorší vaše reputace u poskytovatelů e-mailů, což není nic příjemného.
Jak se k této problematice staví Seznam.cz, vysvětluje David Finger, produktový manažer služby Seznam.cz Email: "Mezi primární poštu patří podle našeho názoru v první řadě veškerá osobní korespondence i osobní skupinová korespondence, transakční maily, výpisy z účtů či potvrzení registrací a změny hesel. Tím se také řídí logika třídění e-mailové pošty došlé na Seznam.cz. Primární pošta jde do složky Doručené, newslettery a obchodní nabídky do složky s hromadnou poštou. Rozhodnutí o tom, zda si uživatel konkrétní e-mail ze složky Hromadné zařadí mezi primární poštu, je pouze na něm. Stačí přitom jednoduše přetáhnout daný e-mail ze složky Hromadné do Doručené a systém už si zapamatuje, že se má k tomuto odesílateli chovat stejně i v budoucnosti. Stejně tak se lidé mohou rozhodnout, zda chtějí funkci složky Hromadné úplně vypnout."
Pro úplné vypnutí funkce se ovšem podle jeho slov rozhodl pouze zlomek uživatelů. Svědčí to prý o tom, že třídění pošty má svůj význam a lidé jej vítají. Pokud se podíváme na samotné newslettery a to, zda odesílatelům hromadné pošty nějak složka Hromadné neztížila práci, zjistíme, že označování hromadných e-mailů jako přečtených pokleslo průměrně o 30 procent. To znamená, že si lidé i ve složce Hromadné e-maily najdou a pročítají. Vybírají si však ty newslettery, které je skutečně zajímají.
"V konečném důsledku to i marketérům přináší přidanou hodnotu. Získávají tak velmi rychle zpětnou vazbu o tom, jak se jim daří lidi oslovit," zamýšlí se Finger.
Podívejme se konkrétní rady odborníků, jak se spamovému koši vyhnout. Většina z nich rovněž odpovídá etickému kodexu, na jehož dodržování třeba zmiňovaný Seznam trvá.
1) Souhlas příjemce
"Zákonný rámec dává e-mailingu zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. V odstavci sedm je zjednodušeně řečeno: obchodní sdělení můžete zasílat jen svým současným zákazníkům, nebo uživatelům, kteří k tomu prokazatelně dali souhlas. Cokoliv jiného je tedy nevyžádaným sdělením, neboli spamem," upozorňuje Lukáš Krejča, specialista na internetový marketing.
Sbírejte tedy kontakty tak, aby o tom uživatelé věděli. Mnoho firem stále sbírá e-maily z volně dostupných zdrojů na internetu, schovává sběr kontaktů za objednávkový formulář na e-shopu (zákazník si něco koupí, ale neví o tom, že bude reklamní sdělení dostávat) a nebo dělají ještě horší věci - nakupují databáze kontaktů, využívají rozesílky na nekvalitní cizí databáze za pár korun a podobně. To je chyba.
2) Vyberte si vhodný nástroj
"Krom toho se také každý, minimálně průměrný, nástroj postará o práci s uživateli - odstraní kontakt z databáze, pokud se nepodaří zprávu doručit z důvodu neexistující e-mailové schránky, nebo pokud uživatel označí zprávu ručně jako spam. Toto všechno dělají nástroje za nás, automaticky. Tím naznačujeme poskytovatelům e-mailových schránek, že se o databázi staráme a předcházíme tomu, aby nás vnímali jako spamery," říká Čižmař.
V neposlední řadě se e-mailový nástroj postará také o technické požadavky, jako jsou například poslední dobou digitální podpisy a podobně.
3) Identifikujte se
"Spoustu nepříjemného a zbytečného vysvětlování si můžete odbýt tím, že do patičky e-mailu uvedete, na jakou adresu je zpráva zasílána a jaký je zdroj tohoto kontaktu. Například něco ve stylu: Tento e-mail na adresu lukas@lukask.cz jste dostali jakožto náš registrovaný zákazník, případně na základě vaší vlastní registrace do naší databáze," udává příklad Krejča.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Je dobré zároveň v patičce e-mailu uvést jasnou identifikaci odesílatele. "Obchodní sdělení by mělo obsahovat jasnou identifikace odesílatele, tedy jméno firmy. Doporučujeme pro jednoznačnou identifikaci v patičce mailu také uvádět příjemce obchodního sdělení," říká Petr Cikán, Email Marketing Leader společnosti Acomware.
4) E-maily zaměřené na odběratele
Vždy myslete na to, abyste komunikovali s odběrateli, řešili jejich problémy, pomáhali jim s každodenními strastmi jejich života nebo je vzdělávali, rozesmívali, inspirovali, bavili. "Pokud zvolíte strategii nekonečných nabídek produktů, lidé vaše e-maily chtít nebudou. Před každým odesláním e-mailu se na něj podívejte a zodpovězte si otázku, co je v tomto e-mailu pro daného uživatele," vysvětluje Čižmař.
S tím souhlasí i Cikán: "Musíte se snažit pracovat s obsahem a snažit se příjemci nabídnout přidanou hodnotu. Aby vaše sdělení mělo zajímavý obsah, obsahovalo tipy, rady či návody. Bez toho to nejde."
5) Motivujte odběratele k další akci
Důležité je také samotné pojetí e-mailové komunikace. Pokud budou lidé vaše e-maily otevírat, pokud na ně budou reagovat, proklikávat se či odpovídat, pak dávají uživatelé poskytovatelům najevo, že jsou vaše e-maily zajímavé a že by určitě ve spamu končit neměly."Poskytovatelé e-mailových schránek milují, pokud lidé na e-maily reagují. Pokud uživatelé nebudou vaše e-maily otevírat, nebudou se proklikávat ani jinak reagovat, poskytovatelům to naznačuje, že vaše e-maily lidi nezajímají a že nejsou hodny místa v jejich e-mailové schránce," popisuje Čižmař a dodává: "Každý e-mail musí obsahovat nějaký logický další krok, který má odběratel udělat. Odkaz na webovou stránku, která souvisí s danou problematikou, na další obsah, eventuálně produkty."
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.