Vývozní aktivity tvoří průměrně 45 procent obratu firem. Necelá pětina (17 %) jejich objemu exportu míří do oblasti mimo Evropskou unii (EU). Pro malé a střední firmy (MSP) zůstává EU dominnantním exportním teritoriem, přestože oproti roku 2012 se počet exportérů z řad MSP dodávající na trhy mimo EU téměř zdvojnásobil. Dnes za její hranice vyváží každá druhá malá a střední firma. Vyplývá to z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP).
Průzkumu se účastnilo 503 MSP-exportérů, z toho:
35 % s 5–24 zaměstnanci,
24 % s 25–50 zaměstnanci,
21 % s 51–99 zaměstnanci,
20 % se 100–249 zaměstnanci.
Dle obratu v korunách:
7 % firem do 10 milionů,
37 % 10–59,9 milionu,
15 % 60–99,9 milionu,
33 % 100 milionů a více.
Exportní aktivity tvoří průměrně 45 % obratu.
Sběr a analýzu dat provedla agentura IPSOS.
I přes problémy v Rusku si oblast SNS udržuje silnou pozici. Do Ruské federace vyváží 22 procent exportně orientovaných firem, mezi kterými navzdory politické situaci panuje mírný optimismus. Nárůst či stagnaci exportu do Ruska totiž očekávají čtyři pětiny z nich.
Firmy láká USA i Asie
O potenciálním rozšíření exportu uvažuje a má ho v plánu téměř polovina v průzkumu oslovených firem. Podniky spontánně uvádějí jako nejčastější země pro možné navýšení vývozu USA a Rusko. V hledáčku mají i Blízký východ a další asijské země.
"Výsledky průzkumu potvrzují vysokou vyspělost našich exportérů, kteří se nebojí nových destinací a diverzifikují podnikatelské riziko. Zásadním zjištěním je fakt, že prakticky polovina exportně orientovaných malých a středních firem si již vyzkoušela vývoz mimo EU. Určitým překvapením je i trvalá víra podniků v ruské trhy. Za pozitivní považuji zvyšující se zájem o Spojené státy americké, kde podniky dosahují vyšší přidané hodnoty," uvedl Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR.
"Ukazuje se to, co jsme vnímali hned od počátku rusko-ukrajinské krize. Čeští exportéři si přejí udržet se na trhu Ruské federace a dále se na něm rozvíjet. Taktéž mě těší stále se zvyšující zájem českých vývozců o trhy ve Spojených státech. Za velmi důležité pro rozvoj vzájemného obchodu proto považuji jednání Evropské unie o transatlantické obchodní a investiční dohodě," dodal ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
V pozitivní výsledky euro-americkéhou pakt o volném a bezbariérovém obchodu (TTIP) věří přibližně polovina exportérů do USA. Domnívají se, že jejich vývozu do této oblasti pomůže. Na severoamerický trh dnes exportuje 14 procent malých a středních firem a zájem o tento trh roste.
Expanze bez záruk i úvěrů
Dalším zásadním zjištěním průzkumu je, že malé a střední podniky pro svoje exportní aktivity ve více než polovině případů (56 %) vůbec nepotřebují exportní financování. Když jej potřebují, primárně využijí služeb banky, ve které mají již veden svůj účet.
Služby České exportní banky (ČEB) tak představují pro MSP pouze doplňkový produkt. Je to dáno i faktem, že ČEB se zaměřuje na riziková teritoria, kdežto 83 procent objemu exportu malých a středních firem míří na trhy EU, které nejsou rizikové.
S rostoucím obratem firmy ale zájem o využití služeb ČEB vzrůstá. Klienti ČEB mají obvykle obrat nad 100 milionů korun (69 % klientů) a rekrutují se například z oborů energetika, výroba, obchod a zprostředkování obchodu. Z produktů ČEB nejčastěji využívají bankovní záruky (56 %) a předexportní úvěry (44 %).
Pro radu do banky
S žádostí o pomoc při vstupu na nový trh se na agenturu CzechTrade obracejí zpravidla větší firmy a podniky, které exportují do oblastí mimo EU. Hlavní přínos státní podpory společnosti vidí ve fyzické přítomnosti zahraničních zástupců v teritoriích a z toho vyplývající znalosti prostředí a know-how (61 %) a v obchodních kontaktech (31 %).
Malé a střední firmy se spoléhají spíše na zástupce podnikatelů, jejichž služeb využila skoro čtvrtina společností. Silnou poradensko pozici mají i zástupci bank.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist