Lotyšsko je perspektivním trhem se strategickou polohou na pobřeží Baltského moře, jež z něj činí ideální distribuční místo mezi Evropou a Asií. Po hospodářské krizi se tamější ekonomika těší růstu, a spolu s tím se začala zlepšovat situace v zahraničním obchodě, čemuž od ledna 2014 napomohlo také přijetí eura.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Ostatně jako malá země s omezeným soukromým kapitálem Lotyšsko zahraniční investice vítá. Česko-lotyšské vztahy jsou na velmi dobré úrovni, stejně jako vzájemný obchod. V posledních letech se obrat drží kolem šesti miliard korun a také do budoucna je zde velký potenciál pro rozvoj vývozu.
Je třeba si ale uvědomit, že jde o malou zemi s poměrně vyspělým konkurenčním prostředím. Důležité je proto zaměřit se na detaily, které mohou hrát při uzavírání obchodů velkou roli. Mezi ně patří například znalost tamější etikety obchodního jednání.
Stručně, jasně, odborně
Podobně jako ostatní severské národy jsou Lotyši čestní, upřímní a rádi jdou přímo k jádru věci. Oceňují, když jejich obchodní partneři dokážou klást odborné dotazy, objasnit detaily a zároveň zbytečně nemluví více než je třeba. Při obchodování je tedy nejlepší osvojit si přímé jednání.
Schůzky by neměly být moc dlouhé, o to lépe však musí být připravené. Je důležité prezentovat všechna klíčová fakta na místě a zodpovědět veškeré dotazy. Pokud totiž nebude prezentace věrohodná, mohou lotyšští obchodní partneři z obchodu vycouvat a zrušit další vyjednávání.
U dlouhodobých projektů si Lotyši zakládají na důvěře a tvrdí, že u lidí s dobrou reputací není třeba ani písemných smluv. V běžné praxi se však pochopitelně využívají naprosto běžně.
Formálně jen při prvním jednání
Při osobním setkání je vhodné projevit protější straně úctu a říct něco hezkého o hostiteli či místu, kde schůzka probíhá. Základem je dochvilnost, podání rukou a oční kontakt. Na něm si Lotyši velmi potrpí, byť by neměl být příliš důsledný. V takovém případě by to mohlo být chápáno jako ukazatel nadřazenosti. Jsou-li na setkání více než dva účastníci, je vhodné oční kontakt zaměřit na všechny zúčastněné stejnou měrou.
Z počátku je rovněž kladen důraz na oficiální představení - první setkání bývá velmi formální a je zvykem při oslovení uvádět i tituly. Následná komunikace již nabírá přátelštější podobu a předmětem rozhovorů se stávají také nebyznysová témata a koníčky. Při rozhovoru se nedoporučuje přehnané užívání gest, neboť jsou Lotyši lehce konzervativní a na veřejnosti své emoce příliš neprojevují. Za velmi neslušné je potom považováno skákání do řeči.
Dobrý den/večer - Labdien/Labvakar
Jak se máte/máš? - Kā Jums klājas?/Kā Tev iet?
Jmenuji se …- Mani sauc ...
Pracuji pro …Es strādāju ...
Jsem z Česka – Es esmu no Čehijas
Jsem zde na pracovní cestě – Esmu šeit komandējumā
Rád/a jsem Vás poznal/a – Ļoti patīkami/prieks iepazīties
Promiňte – Piedodiet/atvainojiet
Děkuji - Paldies
Na shledanou – Uz redzēšanos
Mějte se hezky! – Jauku dienu!
Kávu, prosím. – Vienu kafiju, lūdzu
Kolik to stojí?– Cik tas maksā?
Na přátelské bázi probíhá i zprostředkovaná komunikace. Lotyši rádi spolupracují a oblibě se tak těší i používání sociálních médií. Je normální spojit se svými obchodními zástupci na Facebooku či Twitteru hned po absolvování společné akce či konference. V souvislosti s tím je zdvořilé jim následně poblahopřát k narozeninám a svátku, který se zde těší velké oblibě.
Bez pouček a drahých darů
Lotyšsko je tolerantní zemí, kde se vyplatí být otevřený, tolerantní a pozitivní. Výraznému postavení se zde tradičně těší ženy, které stojí v řadě mnoha vládních i nevládních institucí. Rozhodně se tak vyplatí džentlmenské chování. Sami Lotyši jsou vzdělaní a nemají rádi, když jim cizinci říkají, co mají dělat ve své vlastní zemi. Obecně však mají k cizincům velmi vřelý vztah, rádi se s nimi stýkají a poznávají jejich tradice a kulturu.
Na každého obchodního partnera zapůsobí, pokud uslyší používat cizince nějaká lotyšská slova. I pouhý pozdrav může mít pozitivní dopad. V případě obdarovávání udělá Lotyšům radost, pokud od svých zahraničních partnerů održí lokální dárek - nějakou sladkost či drobnost. Na hodnotnější dary není nahlíženo moc pozitivně, protože jsou brány spíše jako úplatek.
Byznys etiketě při jednání se zahraničními partnery se budeme věnovat i v dalších dílech seriálu. Příště se můžete těšit na rady a tipy jak komunikovat s Estonci.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.