Dánská společnost Maersk Line, největší kontejnerový přepravce na světě, hodlá kvůli zpomalující obchodní výměně mezi Asií a Evropou osekat náklady a snížit svou pracovní sílu o téměř pětinu. Oznámila to ve středu firma.

Maersk Line, která je součástí konglomerátu A.P. Moller-Maersk, slouží jako ukazatel zdraví světového obchodu a kondice v sektoru nákladní přepravy. Mnoho firem v tomto odvětví není zapsáno na burze a nemusí tudíž pravidelně zveřejňovat svoje hospodářské údaje.

"Hodně trhů zklamalo, poptávka je letos mnohem slabší, než se čekalo," řekl podle agentury Reuters generální ředitel Sören Skou. Pokles podle něj firma pozorovala především ve výměně směrem z Asie do Evropy. 

"Evropané letos dovážejí z Asie méně než v loňském roce a to bylo upřímně řešeno překvapením," uvedl také. Za situací podle něj stojí zčásti i snižování stavu zásob. Zpomalil ale také provoz na trasách pro přepravu surovin. Většina surovin v minulosti mířila do Číny, která masivně budovala infrastrukturu.

Maersk Line oznámila, že v nadcházejících dvou letech sníží náklady na administrativu a prodej o zhruba čtvrt miliardy dolarů. Pracovní sílu sníží o 17 procent, což je zhruba 4 000 pracovních míst. Společnost toho chce docílit především tím, že nebude hledat náhradu za ty zaměstnance, kteří podají výpověď nebo odejdou do důchodu.

Firma se také rozhodla neuplatnit opce na objednávku šesti obřích nákladních plavidel u jihokorejské společnosti Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering, ani opce na dvě menší plavidla od společnosti Cosco.

Právě nadměrná kapacita, tedy větší počet lodí než zboží, které by mohly přepravovat, vedla v uplynulém roce k tomu, že na nejvytíženějších námořních trasách z Asie do Evropy se ceny přepravného v jednu dobu dostaly na úroveň, kde již nebyly výdělečné. Velké přepravní společnosti jako Mediterranean Shipping Company nebo francouzská CMA CGM ale dál objednávají velká plavidla, díky kterým by jejich flotily měly být výkonnější, napsal Reuters.