O2, telekomunikační společnost ovládaná finanční skupinou PPF, investovala v uplynulých dvou letech podle odhadu HN desítky milionů korun do devíti mladých, technologicky zaměřených firem. Budoucí zhodnocení podílů je ale podle finančního ředitele Tomáše Kouřila až na druhém místě: start-upy pomáhají firmě zlepšit stávající služby a posunout se k novému byznysu – k analýze dat, chytrým městům nebo k internetu věcí.

Zájem o takzvané start-upy, tedy mladé technologické firmy s růstovým potenciálem, se v posledních letech stal trendem. Velké korporace (včetně například bank nebo automobilek) investují část svých peněz do zakládání líhní – akcelerátorů – pro tyto mladé firmy, a podporují tak jejich inovativní nápady. Z partnerství někdy těží obě strany: start-upy získají zázemí a zkušenosti korporací k otestování svých myšlenek v praxi a k rozmachu byznysu, zaběhlé firmy zase mají blíž k inovacím, které v rychle měnícím se prostředí znamenají náskok před konkurencí.

Pro podporu zajímavých projektů založilo O2 v listopadu 2015 start-up akcelerátor, nazvaný Bolt. Ten umožňuje vybraným firmám ověřovat své projekty s pomocí zázemí velké telekomunikační firmy. O2 má sedm milionů zákazníků a čtyřicetiprocentní podíl na trhu mobilů. Firma má také rozsáhlý systém pro prodej služeb, včetně 150 prodejen, webu a 800 operátorů na call centrech. Přesnou výši investic do start-upů ale operátor nezveřejnil.

"Nejsme fond rizikového kapitálu. Dělat investice do start-upů jen a pouze proto, abychom na nich vydělali, není náš přístup. Pro nás je důležité, abychom sami byli zákazníci, abychom pomohli nápady těchto firem zvětšit a aby jejich projekty byly součástí také našeho byznysu," řekl finanční ředitel O2 Tomáš Kouřil na interní konferenci, kterou firma uspořádala ve středu pro zaměstnance, partnery a potenciální investory.

Po loňském prodeji podílu v estonské on-line taxislužbě Taxify vlastní prostřednictvím Boltu podíly v osmi firmách. Jsou to Mluvii, Tapito, Misterine a Intense, kde má O2 majoritu nebo chce být jediným vlastníkem. Menšinové podíly také vlastní ve firmách Dateio, IP Fabric a Cross Network Intelligence. V firmě Pygmalios má opci.

Kouřil řekl HN, že O2 bude v dalších nákupech velmi selektivní. "Nejsme teď úplně v agresivním akvizičním módu, spíš se budeme snažit rozvíjet to, co už máme. Strategie teď je pracovat na projektech, kde cítíme, že můžeme hodně pomoci," dodal Kouřil.

I když jsou investované peníze do start-upů jen zlomkem celkových investic O2, mohou být spouštěčem inovací uvnitř firmy. V mnoha případech přinášejí nová řešení pro firemní či individuální zákazníky.

"Spíš než start-upy, které jsou úplně na začátku, nás zajímají ty firmy, které mají už funkční produkty nebo řešení, která mohou být přínosem buď pro nás, nebo pro naše zákazníky – a v ideálním případě obojí," řekl HN Jan Kysela, který v O2 vede oddělení pro start-upy a inovace.

Start-upy, které zaujaly pozornost O2:

Pygmalios

Pygmalios rozpracovává způsoby, jak monitorovat a analyzovat chování zákazníků v prodejnách.

Na základě dat o pohybu zákazníka prodejnou (která lze získávat například prostorovými senzory nebo čipy v nákupním košíku) vzniká "in-store analýza", sloužící jako podklad pro změny v konkrétní prodejně, například pro odlišné uspořádání regálů nebo lepší načasování slevových akcí.

Výstupy lze také vyhodnocovat v reálném čase. Podle spoluzakladatele Pygmaliosu Michala Tomčíka jde třeba o to prodloužit čistý nákupní čas zákazníka a vyladit "dynamiku" procesu nakupování.

Pygmalios se také zabývá analýzou front (digitální technologie dnes umožňují určovat věk či pohlaví nakupujících), nebo zkoumáním takzvané konverze – tedy proporce zákazníků, kteří se zastaví před výlohou obchodu a poté do něj i vstoupí.

Podle Tomčíka lze s využitím dat a analýz Pygmaliosu v některých případech zvýšit obrat dané prodejny až o 15 procent.

Mezi zákazníky Pygmaliosu patří řetězec drogerií dm, nebo Penny Market a O2.

Mluvii

Start-up je specialistou na software umožňující firmám komunikovat se zákazníky v online prostředí – pomocí chatu nebo videochatu, nebo sdílením dokumentů a podobně.

Řešení Mluvii zprvu začalo využívat O2 pro komunikaci se svými zákazníky na webu, spolupráce pak umožnila rozvoj dalších nástrojů a otevřela cestu k novým zákazníkům.

Online komunikační nástroje jsou pro firmy čím dál důležitější, protože mohou také propojit zákazníka s poradci na pobočkách a zlepšit vytížení zaměstnanců. Firmy tím zlepšují online služby, ale se zákazníky udržují i nadále komunikaci napřímo. "Přidáváme do online lidskou tvář, emoce, lidský faktor. Tyto prvky jsou dnes v anonymním prostředí internetu pro zákazníka velmi důležité," řekl při se prezentaci ředitel pro rozvoj obchodu Michal Slavev.

Firma Mluvii v roce získala ocenění v soutěži Microsoft Awards.

Dateio

Dateio spolupracuje s bankami a vytváří věrnostní programy pro platební karty.

Zákazníci bank získávají slevy, které si sami vyberou, a ušetřené peníze dostávají automaticky zpátky na svůj účet. Banka tak zlepšuje svůj vztah se zákazníkem a zákazník má zase pocit, že od svého finančního domu dostává něco navíc. Dateo pak disponuje daty, které lze využít k průzkumům uživatelského chování.

Zakazníkům – třeba řetězci drogerií, umožňuje Dateio dělat personalizované kampaně a vybrat klienty, u kterých je šance na zvýšení útraty. Analytika Dateia také obchodníkům umožňuje oslovit ztracené klienty, dělat happy hours kampaně a vyhodnocovat kampaně i po jejich skončení.

Firma spolupracuje s 250 obchodníky a s bankami v Česku, na Slovensku a v Rumunsku.

Tapito

Firma Tapito vytvořila aplikaci, která těží ze skutečnosti, že rostoucí počet lidí čte zprávy na mobilních zařízeních – tabletech a mobilech. Aplikace umožňuje zprávy z osmi set internetových zdrojů vytřídit dle preferencí a zaměření uživatelů. Umí obsah také uložit pro čtení v offline režimu.

Tapito má 92 tisíc aktivních uživatelů. Pro inzerenty může být spolupráce s Tapitem cestou k cílené reklamě. O2 pomáhá Tapitu také tím, že aplikaci instaluje do mobilních telefonů, které prodává.

IP Fabric

Start-up IP Fabric usnadňuje firmám řízení obřích datových sítí.

Firma vznikla v roce 2015 spojeným úsilím skupiny vývojářů, kteří měli letité zkušenosti se stavbou a správou datové infrastruktury pro velké korporace (např. pro Českou pojišťovnu). Tuto zkušenost zužitkovali při vývoji nástrojů pro řízení sítí v reálném čase. Výpadky firemní datových sítí jsou totiž podle spoluzakladatele a výkonného ředitele Pavla Bykova "novodobou pohromou." Podle Bykova stojí ročně tento typ výpadků globální firmy asi dvě procenta jejich příjmů. S tím jak se síťová infrastruktura rozšiřuje a kombinuje, stávají se síťové systémy pro firmy stále složitější.

Software, který IP Fabric vyvíjí, umožňuje ověřování funkčnosti úseků sítí nebo předvídání rizik výpadků v budoucnosti. Software také umí vyhodnotit nejen závažnost problému se sítěmi, ale i možný dopad na počty zákazníků a finanční důsledky případných selhání.

Před investicí O2 získala firma IP Fabric peníze i od fondu Credo Ventures.

Cross Network Intelligence

Cross je další tvůrce nástrojů pro správu sítí – specializuje se na mapování sítových systémů hlavně pro telekomunikační firmy.

"Když někde překopnou datový kabel uložený v zemi, tak většina telekomunikačních firem není schopna říci, které služby vypadnou," říká ředitel Jan Ulč, když vysvětluje, k čemu software Cross Network Intelligence slouží.

Software Crossu umí vytvářet mapu fyzických i logických sítí a převést správu jednotlivých sítí, často pracujících s různým softwarem, na jednotnou platformu. Také pomáhá s inventurou toho, čím zákazník v síťové infrastruktuře disponuje, které části jak vydělávají a podobně. Nástroje Crossu také umožňují tvorbu dokumentace a reportů, třeba pro posouzení optimalizace a vytížení telekomunikační infrastruktury.

Software Crossu využívají kromě O2 zákazníci jako T-Mobile, Česká pošta, nebo slovenský operátor Benestra. Investice O2 do start-upu před necelým rokem by měla pomoci s rozjezdem byznysu i v západní Evropě.

Intens Corporation

Když má cyklista ve svém mobilu nainstalovanou jednu z aplikací od Intens, může se dočkat lecjakého překvapení. Například při přejezdu rušné Evropské třídy v Praze poblíž oblíbeného přírodního parku Šárka se na semaforu rozsvítí zelená, jakmile se ke křižovatce přiblíží.

Intens je na tuzemském trhu průkopníkem v zavádění digitálních inovací v dopravě – od optimalizace městského parkování až po řízení dopravy v tunelech. Vsází tak na rozvoj takzvaných "chytrých měst," ve kterých budou různé systémy propojené čidly, řízené počítači a analyzované v cloudu.

Propojením různých informačních systémů, včetně dat o pohybu vozidel nebo dat z jízdních řádů, umožňují řešení Intensu monitorovat a regulovat dopravu. Firma například vyvinula systém, který určí hmotnost projíždějícího vozidla, aniž by bylo nutné ho zvážit. Software využívá propojení s registrem vozidel a další databáze a nachází využití třeba tam, kde obce zakazuji průjezd vozidlům o určité hmotnosti.

Mladá firma také vidí byznysovou příležitost v evropském projektu eCall, který bude vyžadovat, aby všechny automobily vyrobené v EU od dubna byly vybaveny čipem pro tísňové volání. Ten v případě nehody automaticky vyrozumí záchranné složky.

Intens spolupracuje s firmami jako je Kapsch nebo Eltodo. Se Škodou Auto vyvíjí systémy komunikace vozidel mezi sebou navzájem a nebo komunikace vozidel s dopravní infrastrukturou.

Firma vznikla v roce 2010 a O2 ji koupilo v lednu 2017.

Misterine

Start-up Misterine, který vznikl před necelými dvěma roky, působí v oblasti rozšířené reality. To je zobrazovací technologie, která umožňuje pohled na reálný svět s virtuálními 3D prvky. To umožňuje třeba na dálku instruovat mechanika při opravě složitých zařízení nebo předvádět zboží zákazníkům v různých variantách či provedeních. Firmy jako Microsoft pro rozšířenou reality vyvinuly speciální brýle, ale software z dílny Misterine technologii přináší i na displeje mobilů a tabletů.

Mezi zákazníky Misterine už jsou GE Aviation, Škoda Auto, nebo Evropská vesmírná agentura ESA.


 

OPRAVA 5. 2. 2018, 15:15: V textu jsme špatně uvedli, že společnost Dateio spolupracuje s 25 obchodníky, ve skutečnosti jde o 250 obchodníků. Za chybu se omlouváme.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist