Nový typ koronaviru se začal šířit loni v prosinci v Číně, která je zároveň od roku 2009, kdy předstihla Spojené státy, největším automobilovém trhem světa. Loni se v Číně prodalo 20,7 milionu osobních aut a více než 25 milionů všech vozidel. Jejich prodej se však v Číně v únoru meziročně propadl kvůli šíření nemoci o 79 procent na 310 tisíc vozů, a zaznamenal tak nejprudší pokles v historii.
Většina čínských továren předních světových automobilek byla v lednu a v únoru zavřena. Nových případů nákazy už ale v Číně ubývá a mnoho firem začíná aktivity postupně obnovovat. V březnu se tak podle odhadů propadne v Číně prodej automobilů o 40 až 50 procent a podle odhadů čínského svazu výrobců automobilů (CAAM) se prodej aut dostane zpět na běžnou úroveň ve třetím čtvrtletí.
Výrobu obnovil v Číně i největší světový výrobce automobilů Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto. Výjimkou jsou závody ve městech Čchang-ša a Urumči. Volkswagen v Číně vyrábí a prodává téměř 40 procent svých vozů.
V provincii Chu-pej v centrální Číně, která se stala epicentrem nákazy, mají své závody například automobilky General Motors, Nissan, Honda či Renault. Zahraniční automobilky v Číně auta vyrábějí ve společných podnicích s čínskými společnostmi. Meziroční pokles prodeje se v únoru u těchto automobilek pohyboval od 70 do 90 procent.
Jihokorejská automobilka Hyundai, která je spolu se sesterskou automobilkou Kia Motors pátým největším prodejcem aut na světě, měla v únoru kvůli koronaviru nejnižší odbyt za deset let a byla i první automobilkou, která zastavila v únoru načas provoz mimo Čínu. Jihokorejským závodům se totiž nedostávalo dílů, které se vyrábějí v Číně.
Jelikož novým centrem nákazy je nyní Evropa, šíření nového typu koronaviru začíná omezovat výrobu evropských automobilek na kontinentě. Francouzský výrobce automobilů PSA, italsko-americká skupina Fiat Chrysler (FCA) a nejnověji Volkswagen se rozhodly uzavřít své závody v Evropě. Většina německých a evropských závodů Volkswagenu se začne připravovat na pozastavení výroby na dva až tři týdny, odstávky u FCA a PSA mají trvat do 27. března.
Volkswagen kvůli koronaviru zavře evropské závody. Škoda Auto odstaví tuzemskou výrobu tento týden
Ve Spojených státech, tedy na druhém největším automobilovém trhu světa, podle analýzy americké investiční banky Morgan Stanley klesne letos odbyt aut v porovnání s předchozím rokem o devět procent. Banka odhaduje, že odbyt aut klesne až na 15,5 milionu ze 17,1 milionu v roce 2019. Americké Národní sdružení prodejců automobilů (NADA) přitom ještě na začátku ledna odhadovalo, že letos odbyt aut klesne mnohem mírněji, a to na 16,8 milionu. Automobilky zveřejní údaje o odbytu za první čtvrtletí na začátku dubna.
Zlomem v automobilovém průmyslu v USA bylo potvrzení prvních dvou případů nákazy ve státě Michigan z 11. března. Stát, ve kterém sídlí velká trojka amerických automobilek, tedy Ford, General Motors a Fiat Chrysler, se podílí na celkové výrobě aut v USA zhruba 17 procenty. Výroby se zatím koronavirus podle automobilek nedotkl, klesají však akcie a odbyt, protože spotřebitelé v důsledku šíření nového koronaviru odkládají velké výdeje, jako je právě nákup auta.
"Velká trojka" zřídila společný krizový štáb a pro své klienty upravila i pravidla splácení nebo čerpání úvěrů na pořízení auta. Změny se týkají hlavně splátkového kalendáře či odkladu první splátky o 90 dní.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist