V globálním leteckém průmyslu během uplynulých šesti měsíců v důsledku koronavirové krize zaniklo více než 350 tisíc pracovních míst. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti Five Aero. Podle spoluzakladatele společnosti Rowlanda Haylera by se počet zrušených míst mohl vyšplhat až k půl milionu, napsala agentura Bloomberg.

Údaje se týkají zaměstnanců leteckých přepravců, letišť i výrobců letadel. Více než 80 procent z doposud ohlášeného počtu zrušených pracovních míst připadá na Evropu a Severní Ameriku, ačkoli v loňském roce se tyto dva regiony na celkové osobní letecké přepravě podílely necelou polovinou, ukázala studie. Přispěla k tomu zřejmě skutečnost, že v těchto oblastech působí největší výrobci letadel i řada jejich důležitých dodavatelů, upozorňuje Bloomberg.

Koronavirová krize vedla k drastickému omezení letecké dopravy a poklesu poptávky po letadlech. "Tato krize způsobila leteckému průmyslu obrovské dlouhodobé škody," uvedl Hayler. "Vzhledem k důležitosti tohoto odvětví při podpoře ostatních podnikatelských aktivit jsou tyto ztráty pracovních míst katastrofou také pro širší ekonomiku," dodal.

Pandemie těžce zasáhla rovněž letecké společnosti Smartwings a ČSA ze skupiny Smartwings Group. Ty minulý týden podaly u Městského soudu v Praze návrh na vyhlášení mimořádného moratoria, tedy odložení splatnosti dluhů. Požádat o dočasný odklad jim nově umožnil zákon označovaný jako lex covid ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru.

V důsledku krize ztrácí letecký průmysl i důležité investory. Například Warren Buffett, který na toto odvětví kdysi sázel, v květnu uvedl, že se v něm pletl. "Svět se pro aerolinky změnil," nechal se slyšet. Zbavil se proto akcií Delta Airlines, American Airlines a Southwest Airlines.