V dubnu společnost China Evergrande New Energy Vehicle Group (Evergrande NEV) představila na šanghajském automobilovém veletrhu hned devět elektromobilů nové značky Hengchi. Přestože v té době neměla na svém kontě ani jedno prodané vozidlo, činila tržní kapitalizace společnosti skoro 87 miliard dolarů. Za sebou tak nechala tradiční automobilové obry jako General Motors, BMW či Ford. Ambiciózním prohlášením, že v Číně bude zatápět Muskově Tesle, je ale konec. Firma se stejně jako její matka – čínský konglomerát Evergrande – dostala do obrovských finančních problémů. A přestože měla první vozy vrhnout na trh už v průběhu příštího roku, hrozí, že celý projekt padne.

Hodnota akcií automobilky Evergrande NEV, jež se obchodují na hongkongské burze, se od začátku roku snížila téměř o 94 procent. Od dubnového vrcholu přišla na tržní kapitalizaci o 84 miliard dolarů. „Firma se potýká s dramatickým nedostatkem peněžních prostředků a bez nějaké větší a okamžité likviditní injekce reálně hrozí, že výrazně omezí své aktivity a začne masivně propouštět,“ říká Tomáš Pfeiler, portfolio manažer investiční společnosti Cyrrus.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

O svých finančních problémech společnost informovala už minulý pátek. Ve veřejném prohlášení přiznala, že kvůli nedostatku kapitálu dluží některým svým zaměstnancům za výplaty a zaostává také v platbách dodavatelům továrního vybavení. I proto bylo vedení společnosti nuceno upustit od plánované sekundární emise akcií na šanghajské burze.

Výrobce elektromobilů doplácí především na astronomické dluhy své matky Evergrande Group. Celé finanční skupině hrozí bankrot poté, co její realitní divize nedokázala splatit svým zahraničním věřitelům úrokové výnosy z dluhopisů ve výši 83,5 milionu dolarů (přibližně 1,8 miliardy korun). Druhému největšímu developerovi v Číně tak od pátku, kdy vypršel termín splatnosti, běží podle mezinárodního práva třicetidenní lhůta, během které musí sehnat peníze. Jinak mu hrozí rozsáhlá restrukturalizace, která nemá v historii čínského finančního systému obdoby. Celkové závazky společnosti Evergrande přesahují 300 miliard dolarů (6,5 bilionu korun).

 „Světové finanční trhy postavily Evergrande Group do pozadí. Nyní se čeká na to, co se stane s výplatou výnosů z jejich dolarových dluhopisů,“ říká pro britský deník Financial Times o nejisté situaci Mitul Kotecha, hlavní analytik pro rozvíjející se trhy v kanadské investiční bance TD Securities. Že by developerskému gigantu pomohl čínský státní aparát, je přitom podle Pfeilera velmi nepravděpodobné, protože to není v souladu s jejich dlouhodobou politikou omezování investic v realitním byznysu.

Výrobce elektromobilů by však mohl mít o něco více štěstí. „V oblasti výroby vozů s elektrickým pohonem se chce Čína časem stát významným globálním hráčem, a proto je možné, že bude v případě záchrany samotné Evergrande NEV o něco benevolentnější. Přestože si stále myslím, že Evergrande Group jako takové nedají komunisté nic zadarmo, je docela možné, že jejich elektromobilní divizi vláda nakonec finančně podpoří anebo částečně převezme,“ říká Pfeiler s tím, že právě technologie, vývoj a výzkum jsou obecně oblasti, které Čínu zajímají.

Agentura Bloomberg přitom v polovině září přišla s informací, že čínská vláda bude v tomto segmentu podporovat vzájemné fúze a celkovou konsolidaci, protože na trhu působí příliš mnoho malých výrobců. Momentálně v Číně vyvíjí elektromobily přibližně 300 firem.

Evergrande NEV patřila z pohledu růstu hodnoty k vůbec nejslibnějším dceřiným společnostem celé Evergrande. Od ledna její akcie v Hongkongu prudce stoupaly poté, co lidé napojení na zakladatele finanční skupiny a někdejšího nejbohatšího muže Číny Hui Ka Yana nalili do podniku dodatečný kapitál ve výši 3,4 miliardy dolarů, jímž se měla výroba elektromobilů financovat.

V době, kdy investoři vyhnali akcie Evergrande NEV do výšin, se ale objevovaly i hlasy, které optimismus trhů nesdílely. Například agentura Bloomberg v dubnu psala, že jsou cíle její značky Hengchi až příliš ambiciózní (do roku 2035 vyrábět pět milionů elektromobilů ročně) a nejsou založeny na reálných základech. Agentura se také podivovala nad tím, že při náborech byli noví zaměstnanci školeni v tom, jak pomoci firmě Evergrande s prodejem nemovitostí, třeba svou aktivitou na sociálních sítích.

Zajímavostí je, že Evergrande NEV vlastní i majetek někdejší slavné švédské automobilky Saab, který odkoupil po zbankrotování firmy v roce 2012. V Číně prodává pod značkou NEVS například elektricky upravený model Saabu 9-3.