Cenová výhoda lacinějšího paliva pro vznětové motory končí. Nafta u čerpacích stanic už dotahuje dosud ještě o málo dražší benzin, ale v následujících dnech už bude u většiny pump stát víc. O hodně – řádově hned o desetníky z litru. Řidiči s dieselovými motory se těšili z nižší ceny paliva oproti svým kolegům s benzinem dva roky. Teď se karta obrací a zřejmě na dlouho.
Může za to vývoj cen obou paliv na rotterdamské burze, ze které se stanovují i velkoobchodní ceny pro celou Evropu. Nafta na burze vlivem rostoucí poptávky a kamionové dopravy postupně zdražuje už měsíce. A naopak benzin, který byl u pump dražší než diesel od března 2009, v posledních dnech zlevnil. Burzovní ceny obou paliv se vyrovnaly už minulý pátek a v neprospěch nafty se začaly výrazně vzdalovat. V úterý se už tuna nafty obchodovala za 981 dolarů - o 60 dolarů víc než benzinu.
Hlídali jsme ceny benzinek: Některé zdražily o 40 haléřů, jiné vůbec - čtěte ZDE
Zvýšení spotřební daně na pohonné hmoty byla podle Janoty chyba - čtěte ZDE
Aktuálně litr benzinu prodávají pumpy podle průměru kartové společnosti CCS za 34,14 korun, litr nafty za 33,76. V srpnu 2009 ale byla nafta lacinější o víc jak dvě koruny, začátkem letoška už jen o 80 haléřů. Tento týden už prodávají velkoobchodníci naftu dráž než benzin.
Teď záleží jen na pumpách, jak velké mají zásoby pohonných hmot ještě za původní cenu. „Některé stanice už nakoupily po novu a naftu už mají pro řidiče dražší. Ostatní se budou muset přidat v dalších dnech,“ komentuje situaci šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.
Výrazným skokem právě zdražuje naftu i jedna z nejlacinějších pumpařských sítí u nás – Tank Ono. Dosud prodávala benzin a diesel za stejnou cenu 31,90 korun. Teď benzin zůstává, ale nafta bude na jediném litru o 60 haléřů dražší.
„Nejde to jinak. Růst u nafty odpovídá zvýšení našich nákupních cen jak od tuzemských dodavatelů, tak i od zahraničních,“ říká Jiří Ondra, spolumajitel sítě.
Obrat v cenách paliv potvrzují i analytici, kteří se těmito komoditami dlouhodobě zabývají. „Růst cen nafty je vzhledem k nárůstu nákladní přepravy a tedy poptávky po naftě logický. Možná se jen nečekalo, že se ceny obrátí už teď,“ říká analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.
Petrolejáři mají pro rychlost cenové rošády mezi benzinem a naftou jediné vysvětlení. „Burzu samozřejmě ovlivňuje i dění ve světě a v tomhle případě obchody ovlivnila situace v postiženém Japonsku, které se v automobilovém provozu výrazně orientuje na benzin. Jeho spotřeba náhle klesla, s tím i cena na burze, a to urychlilo vyrovnání cen obou paliv,“ míní expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.
Zájem o "nafťáky" zřejmě klesne
Lidé z branže se však shodují, že nejde o momentální výkyv, ale vzhledem k dál rostoucí spotřebě nafty spíš o dlouhodobější trend. A to může podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka způsobit i pokles zájmu o vozy se vznětovými motory. „Nepochybně. Prodeje na takovéto změny v cenách paliva reagují,“ říká Šípek.
Prodej osobních dieselů se skutečně v minulých časech lacinější nafty rychle rozšiřoval. Naftu jako palivo má zatím zhruba 26 procent ze 4,5 miliónu v Česku všech registrovaných osobních vozů. Ale například loňský zájem o koupi nafťáku byl výrazně větší – diesel pohon mělo 40 procent prodaných nových osobních aut v Česku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist