Cenová výhoda lacinějšího paliva pro vznětové motory končí. Nafta u čerpacích stanic už dotahuje dosud ještě o málo dražší benzin, ale v následujících dnech už bude u většiny pump stát víc. O hodně – řádově hned o desetníky z litru. Řidiči s dieselovými motory se těšili z nižší ceny paliva oproti svým kolegům s benzinem dva roky. Teď se karta obrací a zřejmě na dlouho.

Může za to vývoj cen obou paliv na rotterdamské burze, ze které se stanovují i velkoobchodní ceny pro celou Evropu. Nafta na burze vlivem rostoucí poptávky a kamionové dopravy postupně zdražuje už měsíce. A naopak benzin, který byl u pump dražší než diesel od března 2009, v posledních dnech zlevnil. Burzovní ceny obou paliv se vyrovnaly už minulý pátek a v neprospěch nafty se začaly výrazně vzdalovat. V úterý se už tuna nafty obchodovala za 981 dolarů - o 60 dolarů víc než benzinu.

Aktuálně  litr benzinu prodávají pumpy podle průměru kartové společnosti CCS za 34,14 korun, litr nafty za 33,76. V srpnu 2009 ale byla nafta lacinější o víc jak dvě koruny, začátkem letoška už jen o 80 haléřů. Tento týden už prodávají velkoobchodníci naftu dráž než benzin.

Teď záleží jen na pumpách, jak velké mají zásoby pohonných hmot ještě za původní cenu. „Některé stanice už nakoupily po novu a naftu už mají pro řidiče dražší. Ostatní se budou muset přidat v dalších dnech,“ komentuje situaci šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.

Výrazným skokem právě zdražuje naftu i jedna z nejlacinějších pumpařských sítí u nás – Tank Ono. Dosud prodávala benzin a diesel za stejnou cenu 31,90 korun. Teď benzin zůstává, ale nafta bude na jediném litru o 60 haléřů dražší.

„Nejde to jinak. Růst u nafty odpovídá zvýšení našich nákupních cen jak od tuzemských dodavatelů, tak i od zahraničních,“ říká Jiří Ondra, spolumajitel sítě.

Obrat v cenách paliv potvrzují i analytici, kteří se těmito komoditami dlouhodobě zabývají. „Růst cen nafty je vzhledem k nárůstu nákladní přepravy a tedy poptávky po naftě logický. Možná se jen nečekalo, že se ceny obrátí už teď,“ říká analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.

Petrolejáři mají pro rychlost cenové rošády mezi benzinem a naftou jediné vysvětlení. „Burzu samozřejmě ovlivňuje i dění ve světě a v tomhle případě obchody ovlivnila situace v postiženém Japonsku, které se v automobilovém provozu výrazně orientuje na benzin. Jeho spotřeba náhle klesla, s tím i cena na burze, a to urychlilo vyrovnání cen obou paliv,“ míní expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.

Zájem o "nafťáky" zřejmě klesne

Lidé z branže se však shodují, že nejde o momentální výkyv, ale vzhledem k dál rostoucí spotřebě nafty spíš o dlouhodobější trend. A to může podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka způsobit i pokles zájmu o vozy se vznětovými motory. „Nepochybně. Prodeje na takovéto změny v cenách paliva reagují,“ říká Šípek.

Prodej osobních dieselů se skutečně v minulých časech lacinější nafty rychle rozšiřoval. Naftu jako palivo má zatím zhruba 26 procent ze 4,5 miliónu v Česku všech registrovaných osobních vozů. Ale například loňský zájem o koupi nafťáku byl výrazně větší – diesel pohon mělo 40 procent prodaných nových osobních aut v Česku.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist