České dráhy by například podle Radima Jančury, majitele společnosti Regiojet, měly zveřejnit výši dotací, které stát doplácí na provoz svých rychlíků na klíčových tratích v Česku.
Dosud je zveřejňováno jen zprůměrované číslo. Mladá fronta Dnes ve čtvrtek informovala o tom, že se o zveřejnění informací nyní České dráhy soudí s ministerstvem dopravy, se svým jediným akcionářem.
V jednom případě už Městský soud v Praze rozhodl v neprospěch drah a předběžné opatření nevydal, druhý ještě není rozhodnutý, píše deník. Se žádostí o poskytnutí údajů o výnosech a nákladech jednotlivých tratí se na ministerstvo obrátil šéf společnosti RegioJet Radim Jančura na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.
Ministerstvo ročně drahám na objednané rychlíky posílá asi čtyři miliardy korun. "Jde o peníze daňových poplatníků a mělo by být samozřejmé zveřejňovat, jak jsou které linky prodělečné," řekl Jančura, který údaje požadoval i kvůli soutěži na rychlíkovou trasu Olomouc - Krnov - Ostrava.
Ministerstvo více než rok nechtělo dokumenty vydat, ministr dopravy Pavel Dobeš však těsně před svým odchodem na počátku prosince dal po soudním rozkladu za pravdu Jančurovi a nařídil údaje zveřejnit. Mluvčí drah Radek Joklík MfD řekl, že tyto informace jsou označeny jako obchodní tajemství a ministerstvo riskuje pokutu 500 000 korun a náhradu škody.
Dokument, který Jančura požaduje, může například ukázat, zda České dráhy na lince z Prahy do Ostravy před koncem dotací skutečně vydělávaly, jak tvrdily. Právě na této trati Jančurův RegioJet začal Českým drahám konkurovat.
Jančura: Na dotovaných tratích prodělá jen hlupák
Z šesti evropských projektů na železnici jsou dva v Česku, a jsou to zatím projekty ve znamení - bez dotací. "Všechny ostatní vlaky, které se jezdí s dotacemi, tak to je ten správný byznys. Tam prodělá jen hlupák, který si to nedokáže spočítat," říká v pořadu Face to Face Radim Jančura majitel a provozovatel RegioJetu.
Například na trati Ostrava-Krnov-Olomouc nabízí Jančura dle svých vlastních slov úsporu zhruba 10 procent oproti původní ceně Českých drah (188 Kč v. 212 Kč). Jak to, že ČD tvrdí, že tam pobírají v roce 2012 dotaci 159 korun?
"To číslo si takhle vycucávají z prstu. A klidně můžou říct, že v roce 2013 tam budou mít "nulu". Tam je důležité to, co dali zástupci ČD ministerstvu ve chvíli, kdy podepisovali desetiletý kontrakt - tehdy vázali na tuto trať 212 Kč," říká v pořadu Face to Face (viz odkaz).
Face to Face: Vyzyvatelé Českých drah před kamerami IHNED.cz
Vyzyvatelé Českých drah před kamerami: Na trati Praha-Ostrava už je plno
Vyzyvatelé Českých drah před kamerami: Na trati Praha-Ostrava už je plno
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist