Obchodníci snižují náklady za kdeco. Najdou se ale i položky, kde se rozpočty zvětšují. Stále častěji například využívají tzv. mystery shopping. Najímají si tak lidi, kteří se v obchodech chovají jako běžní zákazníci. Ve skutečnosti ale nenakupují, ale jen tajně testují zaměstnance v prodejnách a kvalitu služeb.
"Zájem o tuhle službu výrazně roste. Spousta obchodů ztrácí zákazníky, kteří jim utíkají na internet. Druhá věc je, že kvůli cenovému boji a recesi se musí snažit víc než dřív udržet nakupující ve svých obchodech," říká k tomu Martin Veis, zakladatel výzkumné agentury NMS.
Podle jeho odhadu rostou investice do mystery shoppingu dvouciferným tempem. Také další společnosti potvrzují nárůst poptávky po fiktivních zákaznících. Intenzivně službu využívá například řetězec sportovních obchodů Intersport.
V poslední době také nově roste zájem o fiktivní nákupy i mezi českými společnostmi. "Dřív si schopnosti svých prodavačů testovali vlastními silami, ale nyní začínají víc využívat služeb specializovaných firem," říká Martin Potužák ze společnosti Ipsos.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.