Svůj první let odstartoval nový Airbus v Toulouse v pátek několik minut po desáté hodině dopoledne. Za potlesku davu shromážděného za zábranami se odlepil od země a vyrazil do mraků na kratší okružní výlet směrem nad Pyreneje. Podle zástupců společnosti Airbus byly při startu všechny parametry v pořádku.
Zařazen do provozu má být A350 v druhé půli příštího roku. Pátečním přeletem tak prozatím Airbus dokončil sedmiletý, již mírně zpožděný, vývoj, který spolykal na 11 miliard euro (280 miliard korun). Tato investice a vynaložená práce má jasný cíl - porazit v souboji velkých osobních letadel amerického konkurenta Boeing.
Konkrétním soupeřem je v tomto souboji předloni zprovozněný Boeing 787 Dreamliner. S tím spojují nový Airbus nejen velikostní parametry, ale také vývojový posun v materiálu. A350 je prvním Airbusem, který je tvořen hlavně lehkými karbonovými vlákny namísto tradičních kovů. I k tomu ho donutil vývoj konkurenčního Boeingu, původně měl totiž trup vycházet ze staršího A380. Nakonec ale konstruktéři nového letadla dosáhli takových výsledků, že slibují o 8 % nižší spotřebu, než jakou udává Dreamliner.
A350 bude pro budoucí zákazníky k dostání ve třech verzích označených čísly 800, 900 a 1000. Největší A350-1000 pojme normálně 350 pasažérů, při přestavbě do maximální konfigurace potom dokonce 550. Dolet největší verze dosahuje 15 360 kilometrů a maximální rychlost činí 0,85 mach (tedy 903 kilometrů v hodině). Cenově se jednotlivé typy pohybují od 245 do 350 milionů eur (v přepočtu od 6,2 do 8,9 miliard korun). Nové Airbusy jsou vybaveny motory Rolls-Royce Trent.
Ještě před prvním letem měl airbus 613 objednávek
Podle údajů ke konci května 2013 si již letecké společnosti objednaly 613 nových Airbusů. Největší zájem o tato dálková širokotrupá letadla mají na arabském poloostrově. Sedmdesát kusů si objednaly Qatar Airways a o deset méně potom Emirates. Největší poptávka je po verzi A350-900 do které se vejde 313 lidí. Aerolinky si objednaly 414 kusů těchto letadel.
Ačkoli má nový letoun v tomto směru dobře našlápnuto, má co dohánět. Dreamliner se totiž i přes občasné technické komplikace stal velmi populárním letadlem. Od roku 2004, kdy ho Boeing nabízí, na něj přišlo 848 objednávek.
Celkově je souboj objednávek a dodávek obou společností těsný, ačkoli navrch v něm má Boeing. Tradičně je soutěžení výrobců velkých letadel vnímáno i jako utkání strojírenské výroby Spojených států a Evropské unie. Ačkoli centrála Airbusu sídlí ve francouzském Toulouse, více než 57 tisíc jeho zaměstnanců se nachází na různých místech Evropy a Světa. Jádro potom tvoří závody ve Francii, Německu, Spojeném Království a Španělsku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist