Svůj první let odstartoval nový Airbus v Toulouse v pátek několik minut po desáté hodině dopoledne. Za potlesku davu shromážděného za zábranami se odlepil od země a vyrazil do mraků na kratší okružní výlet směrem nad Pyreneje. Podle zástupců společnosti Airbus byly při startu všechny parametry v pořádku.

Zařazen do provozu má být A350 v druhé půli příštího roku. Pátečním přeletem tak prozatím Airbus dokončil sedmiletý, již mírně zpožděný, vývoj, který spolykal na 11 miliard euro (280 miliard korun). Tato investice a vynaložená práce má jasný cíl - porazit v souboji velkých osobních letadel amerického konkurenta Boeing. 

Konkrétním soupeřem je v tomto souboji předloni zprovozněný Boeing 787 Dreamliner. S tím spojují nový Airbus nejen velikostní parametry, ale také vývojový posun v materiálu. A350 je prvním Airbusem, který je tvořen hlavně lehkými karbonovými vlákny namísto tradičních kovů. I k tomu ho donutil vývoj konkurenčního Boeingu, původně měl totiž trup vycházet ze staršího A380. Nakonec ale konstruktéři nového letadla dosáhli takových výsledků, že slibují o 8 % nižší spotřebu, než jakou udává Dreamliner.

A350 bude pro budoucí zákazníky k dostání ve třech verzích označených čísly 800, 900 a 1000. Největší A350-1000 pojme normálně 350 pasažérů, při přestavbě do maximální konfigurace potom dokonce 550. Dolet největší verze dosahuje 15 360 kilometrů a maximální rychlost činí 0,85 mach (tedy 903 kilometrů v hodině). Cenově se jednotlivé typy pohybují od 245 do 350 milionů eur (v přepočtu od 6,2 do 8,9 miliard korun). Nové Airbusy jsou vybaveny motory Rolls-Royce Trent.

Ještě před prvním letem měl airbus 613 objednávek

Podle údajů ke konci května 2013 si již letecké společnosti objednaly 613 nových Airbusů. Největší zájem o tato dálková širokotrupá letadla mají na arabském poloostrově. Sedmdesát kusů si objednaly Qatar Airways a o deset méně potom Emirates. Největší poptávka je po verzi A350-900 do které se vejde 313 lidí. Aerolinky si objednaly 414 kusů těchto letadel.

Ačkoli má nový letoun v tomto směru dobře našlápnuto, má co dohánět. Dreamliner se totiž i přes občasné technické komplikace stal velmi populárním letadlem. Od roku 2004, kdy ho Boeing nabízí, na něj přišlo 848 objednávek.

Celkově je souboj objednávek a dodávek obou společností těsný, ačkoli navrch v něm má Boeing. Tradičně je soutěžení výrobců velkých letadel vnímáno i jako utkání strojírenské výroby Spojených států a Evropské unie. Ačkoli centrála Airbusu sídlí ve francouzském Toulouse, více než 57 tisíc jeho zaměstnanců se nachází na různých místech Evropy a Světa. Jádro potom tvoří závody ve Francii, Německu, Spojeném Království a Španělsku.