Začalo to "vylepšováním" statistik hlasování o nejoblíbenější auto roku. Nyní se objevil další problém, který kazí kdysi dobrou pověst ADAC. Jeho vedení totiž využívalo záchranné vrtulníky klubu k několika desítkám cest.
A nakonec by dopady celé aféry mohly být pro ADAC podle magazínu Der Spiegel zničující. V Mnichově totiž vyšetřovatelé nyní zjišťují, jestli autoklub oprávněně funguje jako spolek. Obchodní působení klubu je totiž možná v rozporu s právní formou pro fungování spolku.
Podle německých médií dokonce hrozí, že ADAC bude muset být nakonec jako spolek zrušen. Výsledek vyšetřování by měl být znám nejpozději do měsíce. Zástupci autoklubu k tomu uvedli, že s registrem spolků nikdy neměli problém.
Klub patří mezi nejvýznamnější instituce v Německu, počet členů stoupá a z jejich příspěvků má ADAC roční příjem přes miliardu eur. Ve skutečnosti funguje spíše jako velká firma, která je v rukou malé skupiny lidí. Absolutní většina členů se totiž na fungování spolku nijak nepodílí.
Jak píše magazín Stern, už téměř neexistuje oblast, která by se týkala dopravy a ve které by zároveň ADAC nepodnikal. Kromě služeb, jako je asistence po nehodách a záchranná služba, má velmi široký záběr. Byznysové aktivity klubu sahají od nabídky pojištění přes pronájem aut až po vydavatelství nebo cestovní kancelář.
A právě fakt, že ADAC je silný jako obchodní společnost, nahrává kritice, že by neměl fungovat jako spolek. Ten totiž podle německého práva nemá být založen na výdělečné činnosti, ale má se jednat o obecně prospěšnou společnost.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.