Rok 2016 vnese do podnikatelského prostředí novinku – zákon o elektronické evidenci tržeb (EET). Evidovat se budou postupně poskytovatelé pohostinských a ubytovacích služeb, obchodníci a poskytovatelé dalších služeb, kteří inkasují hotovost, platby kartou nebo podobná platidla. O zapojení dalších profesních skupin rozhodne vláda.
Celkově by se měla evidence dotknout zhruba 500 až 600 tisíc subjektů. To samozřejmě představuje zajímavou příležitost pro firmy, které trhu nabídnou hardware, software i možnost internetového připojení, které evidence vyžaduje.
Podle finanční správy se pro evidenci využije chorvatský model. Podnikatel, který dostane od zákazníka platbu, odešle přes internet údaje ze své pokladny nebo jiného zařízení do systému Finanční správy. Obratem mu přijde zpátky unikátní kód, který pak vytiskne na účtenku a tu předá zákazníkovi.
Co k tomu bude potřeba? Zákon nenařizuje žádné konkrétní zařízení a umožňuje využívat širokou paletu od stávajících pokladen přes tablety až po mobilní telefony. Samozřejmým požadavkem bude také tiskárna a připojení k internetu, které si bude muset zajišťovat sám podnikatel.
Finanční správa uvádí, že u nejmenších podnikatelů by se měly náklady pohybovat maximálně do několika tisíc korun jednorázově a stokorun měsíčně, u větších často prý půjde jen o úpravu software. Součástí připravovaného zákona má být také kompenzace nákladů EET v podobě slevy na dani 5000 korun.
Mobilní operátoři nabízí kompletní balíčky
Z výše uvedeného je zřejmé, že doplňkové služby a vybavení k EET budou představovat zajímavou obchodní příležitost pro řadu firem. Například mobilní operátoři již připravují pokladní systémy, aplikace a speciální tarify.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Třeba Vodafone v květnu oficiálně představil řešení ePokladna, aplikaci, k jejímuž provozu potřebuje podnikatel chytrý telefon nebo tablet.
"ePokladna není jen o vypořádání se s případnou zákonnou povinností, ale usnadní živnostníkům jejich podnikání díky možnosti přijímat platby kartou, evidovat tržby, vést skladové hospodářství či využívat CRM, což je nástroj a procesní podpora pro efektivní oslovování zákazníků. Naše řešení může využít v podstatě každý podnikatel, nejvíce však poslouží obchodníkům v terénu nebo třeba prodejcům na trzích," uvádí Štěpán Tůma, marketingový ředitel pro firemní zákazníky ve Vodafonu.
Aplikaci lze navíc spojit s mobilním platebním terminálem (tzv. mPOS) a přijímat kromě hotovosti i platební karty. "Účtenky lze vytisknout pomocí bateriově napájené bezdrátové tiskárny, kterou budeme nabízet i prostřednictvím splátkového prodeje a s dotací v rámci tarifů. Samozřejmě jsme schopni poskytnout celé řešení jako celek včetně potřebné konektivity, pro kterou postačí libovolný datový tarif. K němu je možné si zdarma zřídit druhou datovou SIM kartu pro sdílená data. Podobné řešení Vodafone poskytuje například v Itálii a Maďarsku, takže kromě technologií můžeme zákazníkům nabídnout také zkušenosti," dodává Tůma.
Cena řešení, které umožní přijímání platebních karet, se bude pohybovat v řádu nižších stokorun měsíčně.
S nabídkou v této oblasti přichází i společnost T-Mobile. "Skupina Deutsche Telekom AG, jejíž je T-Mobile součástí, je dnes již tradičním poskytovatelem řešení v oblasti elektronické evidence tržeb. Skupina dodává tato řešení v řadě evropských zemí, kde je již EET zavedena, mimo jiné také v Chorvatsku. Právě chorvatský model EET byl ministerstvem financí vybrán jako vhodný model pro Česko a na jeho základě je připravována česká legislativa," nastiňuje ředitel marketingu pro business v T-Mobilu Martin Záklasník.
Podle jeho slov bude produktová nabídka českého T-Mobilu pro oblast EET logicky odvozena od již existujícího řešení, které skupina DTAG dodává na chorvatský trh prostřednictvím své dceřiné společnosti Hrvatski Telekom. Jedná se o ucelenou řadu balíčkových řešení pokrývajících jak požadavky drobných živnostníků, tak řešení pro hotely, restaurace, obchody i další firmy a podnikatele, kterých se EET dotkne.
"O2 je připraveno pomoci s elektronickou evidencí tržeb všem podnikatelům. Našim cílem je každému podnikateli nabídnout co nejvhodnější řešení odpovídající velikosti a typu jeho podnikání bez ohledu na současné vybavení. O2 podnikatelům pomůže nejen s výběrem vhodného řešení a jeho zapojením, ale i ve všech dalších fázích jeho provozu. Hlavními výhodami našeho řešení jsou snadná instalace a intuitivní ovládání, možnost sestavit si řešení podle svých potřeb, nepřetržitá technická podpora a spolehlivé připojení," popisuje tisková mluvčí Lucie Jungmannová.
Zákazníci budou prý obslouženi tak, jak jsou nyní zvyklí – prostřednictvím svého obchodníka, na kterékoli z prodejen by zároveň měla být poskytována nepřetržitá technická podpora.
Zajímavý byznys
Operátoři ale nejsou jediní, kdo začíná cílit na subjekty, kterých se zákon dotkne. Příkladem může být i tuzemský start-up Storyous. Ten nabízí zájemcům pokladní systém, v rámci kterého mají zákazníci z řad restaurací a kaváren dostupné statistiky a nástroj pro efektivní řízení svého podniku. V reálném čase majitel provozu může sledovat například to, které pokrmy se nejvíce prodávají, jak si vedou jednotlivé stoly z hlediska tržeb nebo jak vypadají skladové zásoby. Součástí je i export účetních podkladů a uzávěrek.
"V tuto chvíli je Storyous jediný otestovaný a fungující pokladní systém v České republice kompatibilní s navrhovanou elektronickou evidencí tržeb. Všechna anonymizovaná data jsou uchovávána on-line a princip evidování tržeb je totožný s navrhovaným zákonem o elektronické evidenci tržeb," upřesňuje obchodní ředitel Storyous Tomáš Wiesner.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje předplatné i na delší období a tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111