Auta s naftovými motory značek Renault, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo a dalších vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí. Ukazují to údaje největšího evropského autoklubu ADAC. Podle jeho výzkumu vypouštěly některé testované nové vozy s naftovými motory od těchto výrobců i více než desetkrát víc oxidů dusíku, než kolik ukazovaly testy Evropské unie.
ADAC podrobil vybrané vozy stávajícímu evropskému testu NEDC, který vychází z laboratorních měření. Výsledky pak porovnal s druhým testem WLTC, vyvinutým pod vedením OSN. I u tohoto testu je základem laboratorní měření. Celý cyklus je však delší a podle pozorovatelů se má za to, že lépe odráží podmínky reálného provozu. Současné plány počítají s tím, že Evropská unie by tento test měla zavést v roce 2017, podotkl britský list The Guardian.
Mezi vozy s nejhoršími emisními výsledky v testu WLTC byly podle údajů ADAC vozy Renault Espace Energy dCi 160 či Jeep Renegade 2.0. Například Renault Espace Energy dCi 160 v testu WLTC produkoval více než jedenáctkrát více oxidů dusíku, než kolik ukazovaly evropské testy, vyplývá podle listu The Guardian z výsledků. Mluvčí skupiny Renault uvedl, že skupina dodržuje všechna pravidla a zákony na trzích, kde působí, a její vozidla nejsou vybavena zařízením umožňujícím falšovat údaje o emisích. Automobilka Jeep na žádost o komentář podle britského listu nereagovala.
Více než čtrnáctinásobné emise oxidů dusíku oproti oficiálnímu testu naměřil ADAC u auta Volvo S60 D4. Mluvčí automobilky ale uvedl, že v tomto případě bylo auto porouchané a podnik záležitost vyšetřuje.
List Guardian upozornil, že ADAC provedl měření rovněž v porovnání s dřívějším evropským emisním standardem EURO 5, který předcházel emisní normě EURO 6 používané v současnosti a který umožňoval vyšší úroveň emisí oxidů dusíku. Výsledky ukázaly, že Nissan X-Trail 1.6 dCi vypouštěl v testu WLTC více než šestkrát víc oxidů dusíku, než jaká byla úroveň podle starší normy EURO 5. ADAC testovaný vůz označil za zkušební vozidlo s akreditací pro emisní standard EURO 5. Podle britského listu byl tento vůz navržen tak, aby splňoval starší emisní limit, a nikoliv současný standard. Automobilka Nissan uvedla, že testovaný X-Trail byl předprodukční exemplář a nebyl určen k prodeji.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.
Skandál s emisemi propukl v druhé polovině září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německý automobilový koncern Volkswagen, že u téměř půl milionu vozů VW a Audi s naftovými motory, které se za posledních sedm let v USA prodaly, používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.
Předseda německého ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch v rozhovoru s ČTK ve středu uvedl, že skandál kolem falšování údajů o měření emisí bude mnohem širší a neomezí se pouze na Volkswagen.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist