Auta s naftovými motory značek Renault, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo a dalších vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí. Ukazují to údaje největšího evropského autoklubu ADAC. Podle jeho výzkumu vypouštěly některé testované nové vozy s naftovými motory od těchto výrobců i více než desetkrát víc oxidů dusíku, než kolik ukazovaly testy Evropské unie.

ADAC podrobil vybrané vozy stávajícímu evropskému testu NEDC, který vychází z laboratorních měření. Výsledky pak porovnal s druhým testem WLTC, vyvinutým pod vedením OSN. I u tohoto testu je základem laboratorní měření. Celý cyklus je však delší a podle pozorovatelů se má za to, že lépe odráží podmínky reálného provozu. Současné plány počítají s tím, že Evropská unie by tento test měla zavést v roce 2017, podotkl britský list The Guardian.

Mezi vozy s nejhoršími emisními výsledky v testu WLTC byly podle údajů ADAC vozy Renault Espace Energy dCi 160 či Jeep Renegade 2.0. Například Renault Espace Energy dCi 160 v testu WLTC produkoval více než jedenáctkrát více oxidů dusíku, než kolik ukazovaly evropské testy, vyplývá podle listu The Guardian z výsledků. Mluvčí skupiny Renault uvedl, že skupina dodržuje všechna pravidla a zákony na trzích, kde působí, a její vozidla nejsou vybavena zařízením umožňujícím falšovat údaje o emisích. Automobilka Jeep na žádost o komentář podle britského listu nereagovala.

Více než čtrnáctinásobné emise oxidů dusíku oproti oficiálnímu testu naměřil ADAC u auta Volvo S60 D4. Mluvčí automobilky ale uvedl, že v tomto případě bylo auto porouchané a podnik záležitost vyšetřuje.

List Guardian upozornil, že ADAC provedl měření rovněž v porovnání s dřívějším evropským emisním standardem EURO 5, který předcházel emisní normě EURO 6 používané v současnosti a který umožňoval vyšší úroveň emisí oxidů dusíku. Výsledky ukázaly, že Nissan X-Trail 1.6 dCi vypouštěl v testu WLTC více než šestkrát víc oxidů dusíku, než jaká byla úroveň podle starší normy EURO 5. ADAC testovaný vůz označil za zkušební vozidlo s akreditací pro emisní standard EURO 5. Podle britského listu byl tento vůz navržen tak, aby splňoval starší emisní limit, a nikoliv současný standard. Automobilka Nissan uvedla, že testovaný X-Trail byl předprodukční exemplář a nebyl určen k prodeji.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Skandál s emisemi propukl v druhé polovině září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německý automobilový koncern Volkswagen, že u téměř půl milionu vozů VW a Audi s naftovými motory, které se za posledních sedm let v USA prodaly, používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Předseda německého ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch v rozhovoru s ČTK ve středu uvedl, že skandál kolem falšování údajů o měření emisí bude mnohem širší a neomezí se pouze na Volkswagen.