Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce kvůli pandemii koronaviru meziročně skoro o pětinu aut méně. Svým zákazníkům po celém světě dodala 1 004 800 vozů, což je o 19,1 procenta méně než v roce 2019, kdy dodala 1 242 800 vozidel. Automobilka to v úterý uvedla v tiskové zprávě. Největší propad mezi modely nastal u Fabie.
Za poklesem dodávek stojí například 39 dní trvající uzavření výrobních závodů a dočasné přerušení prodejních kanálů ve druhém čtvrtletí kvůli pandemii koronaviru.
Nejvyšší meziroční propad mezi modely zaznamenala Fabia, jejíž dodávky klesly o 39 procent na 105 500 vozů. Vzrostly naopak dodávky modelů Scala a Kamiq, a to o 61,7 procenta na 63 200 vozů, respektive o 99 procent na 128 500 vozů.
"Více než jeden milion dodaných vozů zákazníkům na celém světě je pro Škodu Auto velký úspěch. Zejména pak v souvislosti s pandemií koronaviru a s tím spojeným pětitýdenním přerušením výroby během první vlny na jaře uplynulého roku. Rád bych poděkoval celému prodejnímu týmu, našim importérům a dealerům za toto společně vynaložené úsilí. Stejný dík patří i našim kolegyním a kolegům z výroby, řízení kvality a všem dalším škodovákům, kteří bojovali o každý vyrobený vůz," řekl předseda představenstva Thomas Schäfer.
Na domácím českém trhu klesly dodávky zákazníkům v loňském roce o 11,6 procenta na 83 200 aut. V Číně, na svém celosvětově největším trhu, propadla Škoda meziročně o 38,7 procenta na 173 tisíc dodaných aut.
V západní Evropě zaznamenala automobilka v roce 2020 celkem 434 500 dodávek zákazníkům, meziročně o 16,5 procenta méně. V Německu, na druhém největším trhu značky, bylo zákazníkům za loňský rok dodáno celkem 161 800 vozidel, což představuje meziroční pokles o 15,4 procenta.
Prodej osobních aut v Česku loni kvůli koronaviru klesl téměř o pětinu. Prodalo se o 47 tisíc aut méně
Ve střední Evropě dodala Škoda Auto od ledna do prosince roku 2020 zákazníkům celkem 181 900 vozů, tedy o 15,7 procenta méně.
Ve východní Evropě bez Ruska zaznamenala Škoda propad o 20,8 procenta na 39 800 vozů, v Rusku naopak automobilka posílila o 6,8 procenta na 94 600 vozů.
Nejprodávanějším modelem byla tradičně Octavia, kterých firma dodala 257 400, což představuje meziroční pokles o 29,2 procenta. Na druhém a třetím místě se umístily SUV Karoq a Kodiaq. Většího modelu Kodiaq dodala Škoda 131 600, meziročně o 23,4 procenta méně. Menšího SUV Karoq dodala Škoda zákazníkům 137 200 kusů, což představuje ve srovnání s rokem 2019 pokles o 10,1 procenta.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 tisíc lidí, z toho v Česku téměř 34 tisíc.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist