Italská energetická společnost Eni pohrozila, že přestane od soboty dodávat pohonné hmoty aerolinkám Alitalia. Eni čeká na to, zda se vedení státního dopravce dohodne s italskou vládou na způsobu, jak udržet ztrátovou leteckou společnost nadále v provozu.
Alitalia už nyní dluží Eni za pohonné hmoty více než 30 milionů eur – tedy v přepočtu 768,5 milionu korun. A její dluh každým dnem narůstá.
Generální ředitel společnosti Eni Paolo Scaroni uvedl, že nemůže poskytovat úvěr firmě s nejistou budoucností.
Alitalia se snaží získat od svých akcionářů 100 milionů eur, aby se vyhnula bankrotu. Akcionáři, mezi kterými je letecká společnost Air France-KLM, mají hlasovat o finanční dohodě 14. října.
Air France-KLM vlastní v italských aerolinkách podíl 25 procent. Analytici spekulovali, že francouzsko-nizozemské aerolinky budou chtít koupit zbytek Alitalie, těm se však do koupě nechce kvůli vysokému dluhu Alitalie a zřejmě budou spíše požadovat snížení nákladů.
"Je to přetahovaná kvůli ceně," řekl BBC dopravní analytik Andrea Giuricin. "Air France-KLM bude chtít koupit Alitalii co nejlevněji, nejlépe bez převzetí dluhu, zatímco italští akcionáři z toho chtějí něco dostat," dodal.
Přispěje na dluh i železnice?
Situace se dokonce dostala tak daleko, že ministři italské vlády navrhli, aby do Alitalie vložil kapitál jiný státní podnik – železniční dopravce Ferrovie dello Stato.
Agentura Reuters o tom v úterý napsala s odkazem na dobře informované zdroje. Italští politici se tak snaží vytvořit alternativu k řešení, kterým je převzetí Alitalie jeho francouzským konkurentem Air France-KLM.
FOTO Jak se rodí letadlo. Vývoj ultralightu ze Šumperka spolkl 30 milionů korun - čtěte ZDE
"Foť to, sem se už nedostaneš" aneb Jak turisté přináší život na mrtvé letiště v Berlíně - čtěte ZDE
Alitalii zachránilo v roce 2009 před bankrotem konsorcium investorů. Od privatizace však již firma prodělala více než miliardu eur. Agentura Reuters v úterý s odvoláním na zdroje uvedla, že pokud se aerolinky nedohodnou na navýšení kapitálu, hrozí jim bankrot.
Alitalia v posledních letech agresivně snižovala výdaje, stále se však potýká s ostrou konkurencí ze strany nízkonákladových leteckých přepravců v Evropě, slabou poptávkou na domácích linkách a nedostatkem kapitálu na investice.
Jeden z členů správní rady Alitalie minulý týden uvedl, že zájem o koupi podílu v italské firmě projevili investoři z Číny, Ruska a Spojených arabských emirátů.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist