Italská energetická společnost Eni pohrozila, že přestane od soboty dodávat pohonné hmoty aerolinkám Alitalia. Eni čeká na to, zda se vedení státního dopravce dohodne s italskou vládou na způsobu, jak udržet ztrátovou leteckou společnost nadále v provozu.

Alitalia už nyní dluží Eni za pohonné hmoty více než 30 milionů eur – tedy v přepočtu 768,5 milionu korun. A její dluh každým dnem narůstá.

Generální ředitel společnosti Eni Paolo Scaroni uvedl, že nemůže poskytovat úvěr firmě s nejistou budoucností.

Alitalia se snaží získat od svých akcionářů 100 milionů eur, aby se vyhnula bankrotu. Akcionáři, mezi kterými je letecká společnost Air France-KLM, mají hlasovat o finanční dohodě 14. října.

Air France-KLM vlastní v italských aerolinkách podíl 25 procent. Analytici spekulovali, že francouzsko-nizozemské aerolinky budou chtít koupit zbytek Alitalie, těm se však do koupě nechce kvůli vysokému dluhu Alitalie a zřejmě budou spíše požadovat snížení nákladů.

"Je to přetahovaná kvůli ceně," řekl BBC dopravní analytik Andrea Giuricin. "Air France-KLM bude chtít koupit Alitalii co nejlevněji, nejlépe bez převzetí dluhu, zatímco italští akcionáři z toho chtějí něco dostat," dodal.

Přispěje na dluh i železnice?

Situace se dokonce dostala tak daleko, že ministři italské vlády navrhli, aby do Alitalie vložil kapitál jiný státní podnik – železniční dopravce Ferrovie dello Stato.

Agentura Reuters o tom v úterý napsala s odkazem na dobře informované zdroje. Italští politici se tak snaží vytvořit alternativu k řešení, kterým je převzetí Alitalie jeho francouzským konkurentem Air France-KLM.

Alitalii zachránilo v roce 2009 před bankrotem konsorcium investorů. Od privatizace však již firma prodělala více než miliardu eur. Agentura Reuters v úterý s odvoláním na zdroje uvedla, že pokud se aerolinky nedohodnou na navýšení kapitálu, hrozí jim bankrot.

Alitalia v posledních letech agresivně snižovala výdaje, stále se však potýká s ostrou konkurencí ze strany nízkonákladových leteckých přepravců v Evropě, slabou poptávkou na domácích linkách a nedostatkem kapitálu na investice.

Jeden z členů správní rady Alitalie minulý týden uvedl, že zájem o koupi podílu v italské firmě projevili investoři z Číny, Ruska a Spojených arabských emirátů.