Italská energetická společnost Eni pohrozila, že přestane od soboty dodávat pohonné hmoty aerolinkám Alitalia. Eni čeká na to, zda se vedení státního dopravce dohodne s italskou vládou na způsobu, jak udržet ztrátovou leteckou společnost nadále v provozu.
Alitalia už nyní dluží Eni za pohonné hmoty více než 30 milionů eur – tedy v přepočtu 768,5 milionu korun. A její dluh každým dnem narůstá.
Generální ředitel společnosti Eni Paolo Scaroni uvedl, že nemůže poskytovat úvěr firmě s nejistou budoucností.
Alitalia se snaží získat od svých akcionářů 100 milionů eur, aby se vyhnula bankrotu. Akcionáři, mezi kterými je letecká společnost Air France-KLM, mají hlasovat o finanční dohodě 14. října.
Air France-KLM vlastní v italských aerolinkách podíl 25 procent. Analytici spekulovali, že francouzsko-nizozemské aerolinky budou chtít koupit zbytek Alitalie, těm se však do koupě nechce kvůli vysokému dluhu Alitalie a zřejmě budou spíše požadovat snížení nákladů.
"Je to přetahovaná kvůli ceně," řekl BBC dopravní analytik Andrea Giuricin. "Air France-KLM bude chtít koupit Alitalii co nejlevněji, nejlépe bez převzetí dluhu, zatímco italští akcionáři z toho chtějí něco dostat," dodal.
Přispěje na dluh i železnice?
Situace se dokonce dostala tak daleko, že ministři italské vlády navrhli, aby do Alitalie vložil kapitál jiný státní podnik – železniční dopravce Ferrovie dello Stato.
Agentura Reuters o tom v úterý napsala s odkazem na dobře informované zdroje. Italští politici se tak snaží vytvořit alternativu k řešení, kterým je převzetí Alitalie jeho francouzským konkurentem Air France-KLM.
FOTO Jak se rodí letadlo. Vývoj ultralightu ze Šumperka spolkl 30 milionů korun - čtěte ZDE
"Foť to, sem se už nedostaneš" aneb Jak turisté přináší život na mrtvé letiště v Berlíně - čtěte ZDE
Alitalii zachránilo v roce 2009 před bankrotem konsorcium investorů. Od privatizace však již firma prodělala více než miliardu eur. Agentura Reuters v úterý s odvoláním na zdroje uvedla, že pokud se aerolinky nedohodnou na navýšení kapitálu, hrozí jim bankrot.
Alitalia v posledních letech agresivně snižovala výdaje, stále se však potýká s ostrou konkurencí ze strany nízkonákladových leteckých přepravců v Evropě, slabou poptávkou na domácích linkách a nedostatkem kapitálu na investice.
Jeden z členů správní rady Alitalie minulý týden uvedl, že zájem o koupi podílu v italské firmě projevili investoři z Číny, Ruska a Spojených arabských emirátů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist