Slevy, kam se člověk podívá. Už ani plné peněženky věrnostních kartiček nepomáhají udržet zákazníky loajální. A obchodníci naříkají nad slabými tržbami. Ne všichni jsou na tom ale stejně zle a mluvit o krizi maloobchodu je chyba. Třeba internetový prodej vytrvale roste i obrat eshopů letos výrazně stoupne.
"On-line nákupy se navíc postupně rozšiřují na stále více kategorií zboží. Na druhé straně je zjevné, že hranice mezi on-line a off-line prodeji se začíná stále více stírat a u obou segmentů jsou patrnější společné prvky," říká Tomáš Drtina z výzkumné společnosti Incoma GfK. U kamenných obchodů platí víc to, že lidé jsou loajálnější k zajímavé ceně než ke konkrétnímu obchodníkovi.
Přesto odborníci nejsou ve svých prognózách tak negativní jako před pár měsíci. "Zdá se, že by český obchod mohl začít nabírat druhý dech," dodává Drtina. Spotřebitelská důvěra totiž opět roste a zvětšuje se tak šance, že by Češi zase víc otevřeli své peněženky a podpořili ekonomiku.
Tesco v Česku loni prodělalo více než miliardu. Ve ztrátě jsou i další řetězce - čtěte ZDE
Krize není taková, jak tvrdí velcí hráči. Malé české obchody míří i do menších měst - čtěte ZDE
Jestli tomu tak bylo už po prázdninách, ukážou úterní výsledky maloobchodu, jež vydá Český statistický úřad.
Že by se mohla čísla mírně zlepšit, věří také Pavel Kulhavý. Odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit v rozhovoru vysvětluje, na co v obchodě Češi slyší i dnes.
V srpnu maloobchod mírně rostl, ale vděčil za to hlavně motoristickému segmentu. Jak se dařilo obchodníkům v září, resp. říjnu? Dá se už mluvit o oživení poptávky podpořené například začátkem školního roku a blížícími se vánočními svátky?
Začátek školního roku či Vánoce jsou sezónní vlivy, které se opakují každý rok, proto zpravidla přispívají k meziměsíčnímu růstu, ale k lepším hodnotám oproti předchozímu roku automaticky nepřispějí. I tak jsem ale pro zbytek roku optimistou. Průzkumy důvěry naznačují lepší náladu spotřebitelů v porovnání s loňským rokem, což se jistě pozitivně projeví ve větších předvánočních nákupech. Zářijovým výsledkům by měl pomoci i kalendář, neboť letošní září mělo o dva pracovní dny více než loňské.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.