Neproplacené faktury za vícepráce od veřejného investora eviduje každá druhá velká stavební firma. Může to vést až k soudům a zastavením prací.
Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví společností CEEC Research a KPMG Česká republika.
Známým případem je spor mezi Metrostavem a pražským magistrátem, který údajně stavební firmě za provedené práce na tunelovém komplexu Blanka dluží 2,6 miliardy korun. Dělníci proto na konci minulého roku zastavili drtivou většinu prací. V úterý bude spor opět řešit arbitrážní soud.
Podobný osud může potkat další velké stavby financované z veřejných zdrojů.
"V současnosti vyjednáváme se státním investorem o proplacení víceprací za několik desítek milionů korun. Jejich potřeba se objevila až v průběhu stavby, projektová dokumentace je předem neodhalila. Přestože tyto práce navíc schválil i stavební dozor investora, dosud nám je nikdo neproplatil," řekl manažer z vedení velké české stavební firmy pod slibem anonymity.
Firma s investorem o proplacení jedná, zveřejnění problému by prý případnou dohodu mohlo ohrozit.
Podobný problém řešila v polovině minulého roku společnost OHL ŽS, která vyhrála tendr na rekonstrukci úseku dálnice D1. Až při zahájení prací vyšlo najevo, že krajnice má nižší nosnost, než vyplývalo z projektové dokumentace.
Firma proto načas zastavila práce a vyjednávala s investorem - Ředitelstvím silnic a dálnic, kdo zvýšenou cenu zaplatí. Nakonec se obě strany dohodly o navýšení ceny zakázky o zhruba procento z celkové hodnoty.
Situace v českém stavebnictví, které se už více než pět let potýká s výraznou krizí, se nyní tak vyhrotila, že přerušení prací kvůli dlužným penězům hrozí i dalším stavbám.
"Až osm ředitelů z deseti (79 procent) se obává, že stavební firmy budou kvůli problémům s neplacením od některých investorů nuceny řešit situaci soudně a stavby budou muset zastavit. Nejčastěji takový způsob řešení čekají velké stavební společnosti (91 procent z nich)," uvádí aktuální analýza, která vychází z odpovědí ředitelů sta stavebních firem v ČR.
Vícepráce podle stavařů údajně způsobuje hlavně nekvalitní projektová dokumentace, loni se prý muselo přepracovat 36 procent všech projektů. Tím se zvedly ceny staveb v průměru o 11 procent.
"Investor vybere nejlevnějšího projektanta, ten připraví projekt, podle kterého má stavební firma, zpravidla opět ta s nejnižší cenou, postavit stavbu, chyby projektu reklamuje investorovi a ten kvůli již nastavenému rozpočtu, případně podmínkám dotací, nechce nezbytné změny profinancovat. A začíná dlouhý kolotoč diskusí a sporů, což může vést až k zastavení stavby," upozornil ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek.
Problémy s proplácením víceprací se v konečném důsledku přenáší i na menší firmy, které v mnoha zakázkách figurují jako subdodavatelé.
Odborníci varují, že než se lídr stavby s investorem dohodne na dalším postupu, mohou tyto malé firmy úplně zkrachovat.
Jen od roku 2008 už kvůli krizi ve stavebnictví skončilo více než 200 stavebních firem.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist