Plzeňská Škoda Electric loni utržila historicky rekordních 6,2 miliardy korun, což je téměř dvojnásobek oproti roku 2013. Letos plánuje významný světový výrobce trolejbusů prodeje kolem 5,4 miliardy korun.
Podnik loni vyrobil rekordních 300 trolejbusů, meziročně trojnásobek, které zajistily asi 60 procent tržeb. Zbytek tvořily pohony pro různá elektrická vozidla a trakční motory.
Firma chce letos vyrobit 260 trolejbusů. "Loňských 300 vozů bylo specifických tím, že jsme měli otevřenou ještě jednu linku v motorárně, takže jsme jeli na tři směny," řekl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek.
"Letošek je de facto stejně úspěšný jako loňský rok. Z pohledu vytížených kapacit jsme úplně na 100 procentech. Dokonce jsou zákazníci, kteří by chtěli dodat vozy ještě letos, ale to už prostě musíme odmítat," uvedl Šilhánek.
Podnik tak vyrobí 260 vozů ve dvou směnách s tím, že některé finální montáže dává partnerům, například vozy pro Brno ostravské Ekově.
Celkové tržby by se měly letos pohybovat mezi 5,3 až 5,5 miliardy korun. To je meziročně zhruba o jednu miliardu méně, v minulých letech se ale pohybovaly mezi třemi až čtyřmi miliardami korun.
Podle Šilhánka se letos zvyšuje výroba pohonů i motorů. "Motory budou tvořit přes miliardu korun, pohony 1,3 miliardy korun," řekl. Trolejbusy pak zajistí téměř tři miliardy korun.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Motory a pohony dodává firma i podnikům Škody Transportation, do jejíž skupiny patří. Například pohony do tramvají pro Bratislavu a do vlaků NIM Express pro německé dráhy Deutsche Bahn.
S motory se nyní podnik dostal na polský trh, kam je dodává pro modernizované vlakové jednotky. Dále dodává velké objemy motorů koncernu GE pro lokomotivy v Kazachstánu.
Běží jejich plná sériová výroba, řekl ředitel.
Z trolejbusů pokračuje Riga, Budapešť, Bratislava, Brno a Boloňa, což jsou největší zakázky. Vývoz vozů tvoří zhruba 70 procent. Zákazníci se stále více přesouvají do západní Evropy a dále, nově například do Mexika.
Škoda Electric, jejíž čistý zisk v roce 2013 činil 483 milionů korun, udrží letos stejný počet zhruba 800 zaměstnanců.
Agenturní pracovníci budou i do budoucna tvořit maximálně desetinu stavu a firma je bude využívat pouze na vykrývání špiček.
"Celou výrobu máme postavenou na kmenových lidech, kteří jsou klíčoví," dodal Šilhánek. Podnik drží několik let investice do vývoje a nových technologií, jde o 200 až 300 milionů korun ročně.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist