Jste drazí a nemáte dostatečně udržitelné tašky, slýchávali šéfové rozvážkové firmy a jednorožce Rohlik.cz od některých svých zákazníků. Proto přišli s novinkami, které by požadavkům lidí vyšly trochu vstříc. Konkrétně jde o vratné nákupní tašky vyrobené z PET lahví i vlastní značky potravin. Rohlík slibuje, že zachová kvalitu i nižší ceny produktů.

„Vidíme v tom budoucnost. Domlouváme se napřímo s farmáři, řezníky nebo rybáři tak, aby cena šla dolů. Například u masa jsme snížili podíl těch jatek, která obvykle dostávala největší podíly z prodejů,“ řekl zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr na středeční tiskové konferenci. „Ano, u vyšší cenové kategorie jsou západní produkty oblíbenější, umíme si ovšem dobře poradit i s levnějšími produkty v dobré kvalitě a nabídnout je i zákazníkům v dalších zemích,“ doplnil. Co se týče vlastních značek potravin, představuje Rohlík vedle farmářských masných produktů MASO! a rybího zboží Fjoru i uzenářské výrobky Dacello.

Rohlík spustil od středy možnost nákupů v zálohovaných vratných recyklovaných plastových taškách, které bude po každém vrácení umývat. Po zaplacení zálohy ve výši 250 korun dostanou zákazníci nárok na 20 vratných tašek, které při dalším nákupu vždy předají nazpět kurýrovi, aby od něj obdrželi nové. Použitý materiál vydrží kolem 25 použití. Podle výpočtů firmy tak jeden člověk může ušetřit až 300 tašek ročně. „Mají o 62 procent nižší uhlíkovou stopu a jsou o 80 procent šetrnější k životnímu prostředí než běžně používané nákupní tašky,“ říká Olin Novák, který se od října stane novým CEO Rohlíku. Firma zatím novinku objednává z Číny, protože nemohla najít vhodné dodavatele v Evropě.

Rohlík funguje kromě Česka také v Maďarsku, Rakousku a Německu, všude ovšem pod jiným názvem. V ostatních zemích se už vratné nákupní tašky využívají několik týdnů. Podle Nováka bylo ze začátku komplikované odhadnout potřebné množství zásob. Jelikož ale poptávka roste, myslí si, že zejména v Německu bude potřeba navýšit kapacity. V Česku jsou ale podle něj zásoby dostačující.

Zatímco v Rakousku a Německu překonává Rohlík první tisícovky objednávek a první stovky milionů v obratech, v Česku má za loňský rok obrat přes sedm miliard. A letos firma čeká další padesátiprocentní růst. „Myslím, že letos už nebudou uzávěry a roušky, ale nejsme firma, která vznikla za covidu. Nejsme na něm až tak závislí,“ upozornil Čupr.

Za uplynulý finanční rok tak skupina Rohlik Group vykáže zisk ve výši 50 milionů. „Vykázali bychom 200 milionů, kdyby na nás nespadly náklady na další rozvoj. Platby právníkům a poradcům stály zhruba čtyři až pět milionů eur. Tento náklad by se ale už neměl opakovat,“ myslí si Čupr. Podle něj je firma v zisku od roku 2019. U letošního roku ale s dvěstěmilionovým ziskem počítá. „Do roku 2018 byla EBITDA strašný průšvih,“ dodal. EBITDA je hospodářský výsledek před započtením úroků, daní a odpisů.

Tento jednorožec také uvádí, že počet domácností, které nakupují na Rohlíku, za poslední tři roky vyrostl 2,5krát. Zatímco v roce 2018 využívalo služby rozvážkové firmy skoro 161 tisíc lidí, za posledních 12 měsíců objednávalo od Rohlíku potraviny on-line přibližně 415 tisíc zákazníků. To se projevilo i na obratech, které se za toto období zvýšily o sedmdesát procent z 2,5 miliardy na bezmála 7,4 miliardy korun.