Češi utratili v e-shopech v prvním pololetí za zboží 51,5 miliardy korun, což je ve srovnání s předchozím rokem o 11 procent víc. Meziroční nárůst zbrzdilo letní počasí, které přišlo do Česka už v dubnu. Vyplývá to z údajů srovnávače cen Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci.
"Tempo růstu se mírně zpomaluje, ale první polovina roku bývá každoročně z pohledu čísel slabší než druhá. Hlavní sezona obchodníků, a to nejen těch internetových, ještě přijde," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman.
Do letošního vývoje se promítlo mimořádně teplé počasí, které do Česka přišlo už v dubnu. Ve vedrech lidé nakupují on-line méně. Například nákupy zboží v kategoriích, jako je dům a zahrada nebo sport, vrcholily letos podstatně dříve, než je obvyklé.
Zvyšuje se počet kategorií zboží, které nakupující z e-shopů pravidelně objednávají.
"Ještě poměrně nedávno nebylo zcela zvykem nakupovat potraviny či drogistické zboží prostřednictvím internetových obchodů, dnes už to je ve velkých městech standard," dodal
ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Platební kartou je už on-line placena více než pětina objednávek v internetových obchodech. Ve srovnání s loňským rokem začali Češi platit kartou více zboží z kategorií zdraví (+25 procent), kosmetika (+20 procent) nebo hračky (+12 procent). Oblibu si zachovává vyzvednutí a zaplacení objednaného zboží na pobočce, preferuje ho stále 30 procent zákazníků internetových obchodů.
I přes klesající oblibu si prvenství ve způsobu placení drží český fenomén - dobírka -, kterou využívá 32 procent lidí.
V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Loni jich v ČR přibylo meziročně 3900 na celkem 40 100. Od roku 2013 přitom počet stagnoval. Stále více kamenných řetězců nyní začíná prodávat on-line. V roce 2017 stouply tržby e-shopů o 18 procent na 115 miliard korun.
ČR je velmocí v prodejích na internetu. Více než 43 procent prodejů technického (nepotravinářského) zboží se v ČR uskuteční v internetových obchodech. Až s odstupem následují Nizozemsko (35 procent), Slovensko (34 procent), Británie (33 procent) a Německo (29 procent). Vyplývá to z údajů GfK. Průměr v Evropě je u tohoto ukazatele 24 procent. Vůbec nejvíce zboží se v Česku on-line prodá v kategoriích informační technologie (36,5 procenta) a fotoaparáty (32,4 procenta).
Největší meziroční růst prodejů přes internetové portály byl u malých domácích spotřebičů (24,5 procenta) a spotřební elektroniky (21,6 procenta).
Obrat internetových obchodů:
Rok | Obrat trhu v mld. Kč |
2011 | 44 |
2012 | 51 |
2013 | 58 |
2014 | 67 |
2015 | 81 |
2016 | 98 |
2017 | 115 |
2018 | 51,5 * |
* první pololetí
Zdroj: APEK, Heureka.cz
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist